skip to Main Content
Jak Se Změnilo SEO Za Posledních 10 Let

Jak se změnilo SEO za posledních 10 let

Přiznám se, že se v digitálním marketingu 10 let ani zdaleka nepohybuji a tedy ani v SEO, ale historii znám a myslím, že nejvíce s ní kontrastují až poslední roky. V tomto článku stručně popíšu změny v SEO odvětví v 7 nejzásadnějších směrech.

1) Vzestup obsahu

Obsah je král. Tato fráze nabývá v moderním digitálním marketingu nových rozměrů a začíná se jí a jejímu významu dostávat širšího publika. Přestože obsah není nové SEO, jak jsem uvedl na pravou míru ve svém Content marketingnedávném článku (který doporučuji přečíst, pokud chcete mít jednou provždy jasno jak je to s obsahem a SEO), mění se v této době interpretace a chápání obsahu.

Obsah
dnes znamená veličinu, která by měla uživateli, pro kterého je tvořena, přinést opravdovou hodnotu. Uživatel je pro Google alfa a omega a od aktualizace vyhledávacího algoritmu v roce 2011 se toto dogma začalo intenzivně dotýkat i obsahu. Proto dělejte obsah poctivě, disciplinovaně a především cíleně.

 

2) Smrt nepřirozených odkazů

Kdysi, když jsem ještě exekutivně neznal práci linkbuildera, připadala mi definice činnosti „linkbuilding“ poměrně primitivní, nepovažoval jsem ji za plnohodnotnou profesi a nepřikládal jsem jí velkou váhu. Nebyl jsem tehdy daleko od pravdy, avšak Google se již řadu let snaží identifikovat a postihovat nepřirozené odkazy a od roku 2012 čím dál úspěšněji.

Dnes je díky tomu linkbuilding někde úplně jinde. Budování odkazového profilu dnes vyžaduje plán, vlastní pravidla, nástroje a především nutnost přemýšlet. Znalost pravidel Googlu v otázce zpětných odkazů považuji za samozřejmost a základ pro vše výše zmíněné.

3) Tvarování lokálního vyhledávání

Příchod tabletů na scénu běžného užívání a především vývoj ve světě mobilních telefonů měli a mají na vzhled internetu velký vliv. V případě SEO je to právě příchod chytrých telefonů, který přinesl nové obzory. Jednou z velkých novinek je vznik lokálního SEO. A že to s lokálním SEO je opravdu seriózní záležitost potvrdil update algoritmu v roce 2014.

Pro podniky s lokální působností je to nová příležitost (v podstatě zmenšení trhu v rámci vyhledávání) a pro uživatele posílení relevance. Jak na to lokální SEO se můžete dočíst v článku například od Marka Hnátka, případně od Visibility, nebo od Radka Hojgra – ani s jedním článkem jsem nebyl 100% ztotožněn (i když s většinou doporučení souhlasím) a tak je uvádím všechny, abyste si mohli vybrat. Možná časem napíšu svůj vlastní článek o lokálním SEO;)

Lokální SEO

4) Změna SERP

Změny stránky s výsledky vyhledávání se pochopitelně dějí, vždy za nějakou dobu a bylo jich už nespočet. Někdy je nutné tomu SEO taktiky přizpůsobovat více, někdy méně, každopádně dobrý SEO specialista se z nich nehroutí, ale najde cestu jak se jim přizpůsobit a vytěžit z nich.

Zde je pár ukázek starších vzhledů SERPu

SERP Google SERP Google SERP Google

A zde pro zajímavost ukázky Google „homepage“

Google 1999

Google 1999

Google 2002

Google 2002

Google 2009

Google 2009

 

5) Příchod Knowledge Graph a strukturovaných dat

Knowledge Graph je jakýsi systém databáze znalostí Googlu spuštěný v roce 2012, který mu pomáhá shromáždit fakta a pochopit souvislosti a provázanosti osob, míst a věcí. Opět se jedná o téma relevance. Google díky tomuto systému dokáže lépe pochopit dotaz uživatele a poskytnout mu ještě více relevantní odpovědi.

Strukturovaná data jsou takovým mostem, nebo spíše řekněme kouřovým signálem pro Google, že by měl tato data takto chápat a zařadit je ideálně do Knowledge Graph.

6) Prioritizace mobilu

Díky osobě jménem Steve Jobs a jeho inovativní společnosti Apple si dnes můžeme užívat příjemných plodů velké revoluce v průmyslu mobilních telefonů z druhé poloviny minulé dekády. Od té doby se mobilní telefony, dnes smartphony, staly součástí každodenního života a jako takové je Google rovněž bere. Již řadu let nás Google upozorňuje na to, abychom jim věnovali pozornost a predikuje čím dál větší nárůst jejich užívání, v čemž se mu nedá upřít 100%  trefa. Ne že by na tom neměl sám zásluhu, Google v rámci svých možností (a že nejsou malé) vyšlapává cestičku mobilním zařízením již nějakou dobu a dnes již prakticky mobilní zařízení bez nadsázky vládnou.

Buď jste mobile-friendly, nebo nejste friendly.

7) Pomalá smrt klíčových slov

Zapomeňme už jednou na klíčová slova. OK, tak ne tak docela, analýza klíčových slov je stále velmi potřebná a velká část oboru, ale přestaňme na nich alespoň lpět za každou cenu a o to více tam, kde je to zbytečné. Pár podstatných slov o klíčových slovech padlo i na posledním SEO restartu.

Google je stejně na info o vyhledávacích dotazech na slovo skoupý a dnes mu již více záleží na pochopení významu obsahu, než na tapetě stránky z klíčových slov.

Závěrem

SEO se zkrátka „viditelně“ mění, a to nejen v rámci dekády, ale nejvíce v posledních několika letech. Asi bychom mohli říct, že SEO prochází od roku 2015 radikální změnou a osobně si myslím, že bude pokračovat ještě v roce 2017, pak by se snad mohly ty změny na čas zpomalit (ale kdo ví, že?). Změny mají na svědomí podle mě především 2 entity, a to uživatelé (a jejich způsob vyhledávání na internetu) na jedné straně a Google (a jeho snaha přizpůsobit se uživatelům a dodat jim co nejrelevantnější odpovědi) na straně druhé.

Na nás ostatních (SEO specialisté, vlastníci webů, online marketéři, lokální podnikatelé,…), jako třetí straně, je dokázat se těmto změnám přizpůsobit a naučit se s nimi pracovat.

SEO 2016

Tento článek byl inspirován článkem autora jménem Jayson DeMers ze Search Engine Land.

This Post Has 2 Comments
  1. Dobrý den,

    opravdu máte pocit, že SEO prochází od roku 2015 náhlou revolucí? A že je důvod, aby došlo po roce 2017 k nějakému zklidnění?
    Já osobně si nemyslím ani jedno. SEO se kontinuálně a dlouhodobě vyvíjí. Protože se vyvíjí Google, Seznam, Bing, Yandex a další vyhledavače. A pokud se člověk zamyslí, kam se tyto vyhledavače budou vyvíjet v nejbližších letech, zpravidla na to přijde. Není to házení kostkou na náhodu, ale jednoduše predikovatelné kroky. Ne, SEO aktuálně neprochází revolucí. Veškeré změny které zmiňujete nejsou novinkou letošní ani loňského roku…

    Chápu, že shrnout 10 let vývoje SEO do pár krátkých bodů je obtížný úkol, ale když už přepisujete článek někoho jiného z angličtiny (http://searchengineland.com/8-ways-seo-changed-past-10-years-260686), snažte se prosím pro čtenáře vyvodit své a co možná nejpřínosnější závěry. Moc díky 🙂

    1. Dobrý den, pane Vidime,

      v první řadě moc děkuji za komentář, těší mě, že se článek dostal až k Vám. Co mě ale moc netěší je, že jste si nejspíš přečetl pouze Závěr (a to také jen tak na mrknutí oka) a anglický článek, který zmiňujete, jste pravděpodobně nečetl vůbec.

      Proč si to myslím Vám hned rád vysvětlím.

      Tedy za 1.) Já jsem v článku v žádném případě nezmínil, že SEO „prochází od roku 2015 náhlou revolucí“. Kdybyste jej četl, zjistil byste, že u většiny bodů zmiňuji rok, který měl nějakým způsobem určitý vliv na dané téma konkrétního bodu, a ty roky jsou dříve, než rok 2015. Také tam nikde nenajdete zmínku o „náhlé revoluci“, ale když už, tak o radikální změně – a ano, tou dle mého názoru prochází (doporučuji projít si událost SEO restart 2016, pokud jste se jí neúčastnil, nesl se v podobném duchu).

      2.) V článku rovněž není zmíněno, že je důvod „k nějakému zklidnění“ SEO. Píši, že dojde dle mého názoru ke zpomalení, a to nikoliv SEO, ale právě těch změn (o kterých je mimochodem celý článek). A zda je k tomu důvod nebo ne, to nevím, ale i to je bezpředmětný dotaz, protože o tom v článku nepolemizuji, já jen predikuji, na základě svého vlastního úsudku, že dojde ke zpomalení probíhajících změn. Snad je toto nyní již jasnější.

      3.) Článek není o novinkách z posledních let, jak se nejspíš domníváte a ani v něm nic takového není zmíněno. Opět opakuji, rok 2015 je zmíněn jen ve spojitosti s radikálními změnami v SEO, a to jen v závěru článku.

      4.) Můj článek není přepis článku z angličtiny z webu Search Engine Land, je jím pouze inspirován. Doporučuji nastudovat rozdíl mezi kopií a inspirací:) je enormní. Mimochodem, odkaz na článek nebyl nutný, sám na něj odkazuji úplně na konci článku a navíc uvádím také fakt, že jsem se jím inspiroval.

      Doufám, že teď už máte více jasno v tom, o čem článek je a co je v něm napsáno, avšak i tak si nemohu odpustit radu pro Vás, která by nám příště mohla ušetřit velkou část vysvětlování – zkuste si příště článek přečíst a projít důkladněji:)

      A k Vaší radě na konci komentáře – možná to není moc dobře vidět, ale pod názvem webu úplně nahoře je claim, který Vám v podstatě odpovídá za mě. Tedy, s Vaším dovolením (a vlastně i bez něj), na svém blogu si budu psát články tak, jak já sám uznám za vhodné:)

      Moc děkuji a přeji hezký den,
      Milan Zeman

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top