Návod pro malé firmy Jak začít s online marketingem?

Návod pro malé firmy: Jak začít s online marketingem?

Střední a velké společnosti se silným kapitálem nemají většinou se samotným výkonem online marketingu problém (teď nemyslím s výsledky, ale opravdu jen se samotnou exekutivou marketingu na internetu). Takové firmy mají buď vlastní oddělení, kde se tomuto věnují, nebo si najmou externistu, případně agenturu. Ale co malé nebo začínající firmy a podnikatelé? Pro lepší představu si definujme, že tím myslím podnikatelské subjekty, které mají málo peněz, málo času a málo zaměstnanců, případně jsou na to sami. Pro takové podnikatele je mnohem složitější nejen online dělat, ale možná ještě mnohem těžší je pro ně přijít vůbec na to, jak online marketing dělat.

Proto jsem se rozhodl sepsat tento návod pro malé firmy, jak co nejrychleji, nejlevněji a převážně svépomocí, ale přesto efektivně, začít s online marketingem.

Základní pravidlo online marketingu

Co neměříš, to neřídíš – to je pravidlo nejen v digitálu, ale v marketingu obecně, avšak v rámci onlinu je cokoliv měřit často mnohem jednodušší a rozmanitější, než v klasickém „offlinu“, využijte toho! Nasaďte si na své stránky Google Analytics.

Google Analytics logo

Google Analytics (dále jen GA) je analytický nástroj od Googlu a je zdarma. Díky němu budete vědět, kolikrát byl váš web navštíven, odkud návštěvníci přišli, jak dlouho tam byli a dalších spoustu užitečných informací. GA se nasazuje vložením značky do zdrojového kódu webu. Tu vygeneruje GA po jeho založení. V případě WordPressu je nutné si stáhnout plugin, který je k implementaci GA určen, je jich více, některý si vyberte, do něj se pak již jen zadává ID služby, které vám vygeneruje nástroj spolu se značkou.

A ještě jedno základní pravidlo, nebo spíš základní rada, kterou je nutné zmínit hned na začátku – mějte web mobile-friendly! Jinými slovy, mějte web přizpůsobený pro mobilní zařízení, tedy buď v responzivním designu (obsah se automaticky přizpůsobuje velikosti displeje zařízení), nebo samostatný mobilní web (jako subdoménu hlavní domény „m.domena.cz“).

Obsah na webu

Této části věnujte i z toho mála času, který máte, tu největší část, ušetří vám to energii i peníze do budoucna. V první řadě – Prohlubte a optimalizujte stávající obsah na vašem webu.

Nejprve si v klidu projděte váš web, případně jeho hlavní kategorie a stránky, pokud máte web příliš velký na kompletní kontrolu, a ujistěte se, že je podle vás obsah na stránkách vždy jasný, srozumitelný a komplexní – Komplexní chápejte jako vše vypovídající o tom, o čem má daná stránka pojednávat. Poté dejte někomu, kdo na vývoji webu nijak nepracoval a nejlépe ani web nikdy neviděl, přečíst některé důležité stránky a zeptejte se ho, zda a jak obsah pochopil, a ať sám řekne svůj názor. Snadno tak identifikujete nedostatky, které vám mohly uniknout, a upravíte je. Tím zaručíte, že bude obsah optimalizovaný pro uživatele.

Další důležitý krok je obsah přizpůsobit i pro vyhledávače. K tomu doporučuji použít nástroj Collabim. Collabim je nástroj, který má více funkcí využívaných především v SEO, avšak vám nyní bude stačit jeho tarif Free, který je zdarma. Vytvořte si účet s tarifem Free a nastavte si v něm svůj web. Poté v přehledu svého webu klikněte na záložku „Klíčová slova“, pak na červený nápis „+ Přidat klíčová slova“. Z karty „Jednoduché vložení“ přepněte na „Návrh klíčových slov“ a zde postupně zadávejte slova a fráze, jako názvy svých služeb a produktů, předmětu podnikání a dalších, které jsou tematicky blízké obsahu na vašem webu.

Collabim návrh klíčových slov
Ukázka nástroje Collabim

Při každém takovém klíčovém slovu vám nástroj vrátí návrhy příbuzných slov, které se objevují ve vyhledávačích. Projděte si je, a ty, které vám přijdou relevantní pro váš byznys, si uložte. Takto uložená slova se vám uloží do přehledu klíčových slov, kam se vraťte až skončíte s ukládáním. Collabim bude nějakou dobu pracovat, jak dlouho, to záleží na množství slov, která jste si uložili, a následně vrátí průměrné měsíční hodnoty hledanosti daných klíčových slov z vyhledávačů Google a Seznam a pozice vašeho webu na tato slova.

Všechna klíčová slova s nulovou hledaností můžete smazat. Zbytek si šeřaďte od nejvyšších hledaností na Google a tam, kde to bude možné, zkuste ty nejhledanější relevantní slova použít na vašem webu. POZOR! Opravdu nepřeplácávejte stránky těmito klíčovými slovy a použijte je jen tam, kde je to relevantní a kde to neubere srozumitelnost a čtivost pro uživatele. Řiďte se zde pravidlem – Uživatel má přednost!

Stránky, na kterých zmiňujete informace, které jsou podrobněji uvedeny na jiné stránce vašeho webu, s nimi interně prolinkujte. Uživatel se tak bude jednoduše dostávat na relevantní obsah a vyhledávače tak lépe pochopí a projdou váš web.

Ať už prodáváte služby a máte web tedy více obsahový, nebo provozujete e-shop, v každém případě si na webu zřiďte blog. Je nutné jej zřídit na stejné doméně, jako je váš hlavní web (ideálně jako klasickou podkategorii, ale pokud již blog máte, máte jej značně nabitý obsahem a je na subdoméně, obojí je OK).

Zvykněte si přidávat na blog pravidelně unikátní a hodnotný obsah. Obsah musí mít návaznost nebo minimálně tematickou příbuznost s tématem vašeho webu/oboru podnikání.

Sociální sítě

Se sociálními sítěmi buďte opatrní. Jak jsem psal ve svém článku o content marketingu, ne každý patří na každou sociální síť, pokud na ně vůbec patří.

Pokud na nějakou sociální síť patříte, nejpravděpodobnější bude Facebook. Zda na některou sociální síť patříte nebo ne, lze zjistit tak, že se na ní pohybuje vaše cílová skupina, a vzhledem k tomu, že Facebook je stále tou nejrozšířenější a množstvím uživatelů největší sociální sítí, je tam také největší pravděpodobnost výskytu vaší cílovky.

V online marketingu je nejdůležitější testovat, tedy testujte. Nevíte, zda na Facebooku máte cílovku? Otestujte to, prostě si jej založte. Hodila by se ruka šikovného grafika, aby Vám připravil úvodní obrázek a profilový obrázek. Název vaší Facebook stránky doporučuji co nejjasnější, ideálně název firmy, brand, případně lze použít nějaké doplňující slovo či frázi, pokud by samotný název firmy nestačil, nebo byl příliš obecný.

Frekvence přidávání příspěvků je opět něco, co si musíte otestovat, každopádně více než 1 příspěvek denně nedoporučuji, většinou bohatě stačí 3-5 příspěvků týdně, ale jak říkám – testujte.

Sociální sítě

Nezapomeňte na to, že na Facebook se lidé chodí především bavit a ne primárně nakupovat, podle toho zde také publikujte obsah – většinou zábavný, informativní, občas prodejní. Facebook je ideální prostor pro šíření vašich článků z blogu. Popisky k příspěvkům a vůbec celou komunikaci vaší stránky s veřejností postavte tak, jak je příhodné vašemu oboru, vaší značce a hlavně komunikujte lidsky. Často je správná cesta zvolit uvolněnější způsob komunikace, než například v emailingu nebo v osobním kontaktu se zákazníkem, stále jde totiž o zábavní platformu.

Při zvažování ostatních sociálních sítí vám může pomoci tato infografika.

Placená reklama

Doposud jsme probírali aktivity, které stojí čas a energii, avšak v onlinu se neobejdete bez finanční investice. Minimálně v začátcích se jistě dá efektivně pracovat i s menším rozpočtem, avšak o to více je nutné jednat s rozvahou.

Nejjednodušší a nejefektivnější způsob investice do placené reklamy, je podpora příspěvků na Facebooku. Podpořte například článek z vašeho blogu, který jste sdíleli na vaší Facebookové stránce před pár dny, nebo nějakou aktuální akci, případně uspořádejte soutěž. Bylo by vhodné, kdybyste měli k ruce specialistu na placenou reklamu na Facebooku, nebo někoho, kdo vám poradí, případně reklamu po konzultaci s vámi přímo sám nastaví. Pokud se do toho ale pustíte sami, pečlivě zvažujte možnosti cílení a také obrázek, který bude vaši reklamu prezentovat, na těchto faktorech stojí to, zda si vašeho příspěvku uživatelé vůbec všimnou.

Google AdWords systémDalší forma placené reklamy, kde lze velmi dobře kontrolovat rozpočet a efektivně ji cílit, je bannerová reklama Google a reklama ve vyhledávání Google. Avšak systém Google AdWords, ve kterém se tyto reklamy zakládají a spravují, je už složitější, než výše zmíněný Facebook, proto pokud s ním nemáte zkušenosti nebo spoustu času na jeho studium, doporučuji využít služeb specialisty.

Při časově omezeném cílení na určité oblasti, které jsou pro vás relevantní, spolu s cílením na konkrétní weby či zájmy, lze i s rozpočtem pár stovek denně generovat efektivní výsledky.

Pokud jste nová začínající firma, investujte ze začátku více do bannerové reklamy, která zvýší povědomí o značce, a časem rozpočty vyrovnávejte, až bude značka dostatečně známá (tak, že ji budou uživatelé vyhledávat na Googlu) nechte následně převážit rozpočet na reklamu ve vyhledávání. Pokud je váš brand obecný, nebo jste již firma zaběhnutá, můžete rovnou začít s oběma rozpočty vyrovnanými, případně investujte jen do reklamy ve vyhledávání.

Placená reklama pro e-shop

V případě, že máte e-shop a máte B2C byznys (tedy, že prodáváte spotřebitelům, nikoliv firmám), inzerujte Google Nákupy. Tato forma reklamy se spravuje rovněž v systému Google Adwords a nabízí velmi podobné variabilní možnosti nastavení, jako v případě bannerové reklamy, nebo reklamy ve vyhledávání. Pro Google Nákupy, stejně jako pro další 2 následující reklamní platformy, je nutné mít připravena produktová data. V případě Google Nákupů mohou být data buď v textovém formátu, formátu XML nebo přístupná pomocí API. Doporučuji formát XML, protože ten podporují i zbylé 2 platformy.

Pokud máte čas a chcete si vyzkoušet nastavení sami, v nápovědě Google najdete podrobný postup založení a správy kampaní, v opačném případě doporučuji využít PPC specialistu.

Ukázka Google nákupy SERP
Ukázka výsledků vyhledávání s částí Google Nákupy

Pokud vám to finance dovolují, doporučuji pro inzerci produktů využít také zbožové srovnávače Heuréka.cz a Zboží.cz.

Emailing

Emailový marketing je důležitá součást online marketingového mixu většiny firem a pro efektivní využívání je nutné jej dělat rovněž správně. Nebudu sem psát podrobné strategie a detaily o tom, jak na něj, protože co znamená emailing (že tam patří budování databáze kontaktů a jejich následné oslovování za účelem nákupu) je vám asi stejně jasné a na internetu o něm najdete spoustu kvalitních zdrojů.

Co vám ale poradím, jsou základní body, které mějte na paměti

  • Budování databáze kontaktů
    • Jasně sdělte uživateli, co získá tím, že se přihlásí k odběru vašeho newsletteru, a to ještě před tím, než tak učiní
      • Namátkou jsem prošel pár stránek a například Electrolux.cz má tyto informace jasně uvedeny http://www.electrolux.cz/mypages/newsletter/ – je zde uvedena četnost posílání newsletteru i co bude obsahem a co to odběrateli přinese. Jinak samotná stránka by si zasloužila zpracovat lépe, ale to zde nyní nehodnotíme.
    • Nabídněte něco za to, že uživatel bude odebírat váš newsletter, nebo že vám jen věnuje svůj kontakt do databáze (ebook, slevu, …).
      • Zde jako příklad lze uvést agenturu Včeliště.cz https://vceliste.cz/publikujeme/ – která nabízí spoustu zajímavých e-booků o tématech ze svého oboru, výměnou za uživatelův e-mail.
    • Rozesílání newsletterů
      • Posílejte newsletter, jen když máte opravdu co říct!
        • Neposílejte newsletter jen proto, že jej chcete posílat pravidelně, nikdo nestojí o pravidelnost na úkor obsahu, opravdu nikdo.
        • Pokud nemáte žádné nové služby/zboží, nemáte nový článek na blogu, žádnou akci/slevu nebo nepořádáte žádnou událost, prostě nemáte zrovna žádné novinky hodnotné pro uživatele, newsletter prostě neposílejte.
        • Příkladem je například Costa Coffee – jejich newsletter chodí nepravidelně, někdy přijdou 2 v jednom měsíci, někdy celý měsíc vynechají. Navíc má vždy jiný rozsah obsahu, někdy jde o jednu informaci a email je krátký třeba na 1 obrazovku, jindy zase přijde naplněný informacemi například na 5 obrazovek.
Ukázka newsletteru Costa Coffee
Ukázka hlavičky newsletteru Costa Coffee

Firmy bez webových stránek VS Firmy s webem

Pokud jste firma bez webových stránek, přesto se vás online marketing týká. Toto následující doporučení se týká jak firem a podnikatelů s webem, tak i těch bez webové prezentace.

Zaregistrujte si své sídlo/svou provozovnu/pobočku/své všechny pobočky do těchto katalogů

  • Firmy.cz
  • Google My Business
  • Najisto.centrum.cz
  • Lokola.cz

Budete tak lépe dohledatelní nejen ve světě internetu, ale především v tom offlinovém.

Základní vzdělání v online marketingu

Ve zbytku vašeho času a zároveň v rámci sebevzdělávání, doporučuji se postupně alespoň elementárně v těchto oblastech vzdělávat. Ideální je k tomu kurz od Googlu s názvem Digitální garáž. Podrobnosti o kurzu si přečtěte v mém článku Injekce znalostí digitálního marketingu od Googlu, kde jsem detailněji popsal, jak kurz probíhá a co nabízí.

Díky kurzu Digitální garáž, si nejen uděláte základní obrázek o všech možnostech v digitálním marketingu, ale především si v něm budete umět stanovit reálné cíle a očekávání.

Potřebujete pomoct s online marketingem?

Pokud budete potřebovat pomoci s nastavením online strategie přímo pro váš byznys, případně s některou její částí, neváhejte mě kontaktovat a podíváme se na to.

Kontakt

Ing. Milan Zeman
milanzeman90@gmail.com
+420 733 681 803

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*