YouTube – největší databáze a vyhledávač video obsahu na světě. Už necelé 2 roky po jeho založení Google rozpoznal jeho potenciál a od zakladatelů tento server odkoupil za opravdu velký balík peněz. A očividně to stálo zato. YT má dnes přes miliardu uživatelů, což je téměř třetina všech uživatelů internetu a asi polovina všech marketérů jej plánuje zahrnout v obsahové strategii na příští rok (informace z webu firmy Insivia). YouTube je dnes po Googlu druhou nejnavštěvovanější stránkou na světě a v posledních letech přinesl do povědomí pojem YouTuber, se kterým přišla i vlna hejtu a nepochopení…
Obsah
Fenomén doby
Co je to YouTuber? Jak je vlastně definován někdo, komu lze říkat YouTuber? Z dostupných definicí nejsem spokojen na 100% ani s jednou, ale nejpříhodnější možná je ta uvedená na Wikipedii
YouTuber je osoba, která na internetovém serveru YouTube nahrává videa, ale také dlouhodobě sleduje nahrávky ostatních. Pro významné YouTubery s mnoha fanoušky je tato platforma díky příjmům z reklamy i živností.
Dost obecná definice, která může být dejme tomu oficiálně správná a teoreticky by s ní souhlasil i velký Google, ale myslím, že realita vnímaná veřejností je trochu jiná. Podle definice je totiž YouTuber každý kdo nahrává na YT videa a sleduje ostatní – to s obecně přijímaným termínem YouTuber určitě neladí.
Pokud bychom chtěli být přísnější a definici upravit tak, že YouTuber je ten, kdo nahrává videa, sleduje ostatní a má díky vysokému počtu odběratelů a zhlédnutí z YouTubu příjem, bylo by to blíže pravdě, ale také stále nedostačující. Tam by totiž patřili například i populární hudební interpreti (kteří mimochodem, v takovém případě byli YouTubery daleko dříve, než se tento pojem stal tím, čím je dnes).
Dle mého názoru, s přihlédnutím k obecně vnímanému termínu, je YouTuber člověk, který nahrává a prezentuje se ve videích na YouTube, YouTube je jeho hlavní kanál sebeprezentace, video je jeho hlavní forma sebeprezentace a má z YouTube finanční příjem. Takovou definicí se eliminují například právě hudební interpreti, protože jejich hlavní předmět činnosti nejsou hudební klipy ani rozhovory, které můžeme na YT najít, ale jejich hudební tvorba, + další účastníci na YouTube, kteří mají z YT příjem, avšak je za YouTubery nepovažujeme.
Jak jsem již zmínil, příjem z YouTube je již delší dobu běžná praxe (při splnění určitých podmínek), co ale tolik odlišuje YouTubery od této běžné praxe? Mimo zmíněné – YouTube jako hlavní kanál a video jako hlavní forma, je to také jejich věk a věk cílové skupiny. Když dáte dohromady tyto 4 odlišující faktory, vyjde vám jedinečný mix definující termín YouTuber. YouTubering vznikl přirozeně, vývojem doby, a nejen, že svoji dobu zrcadlí, ale také ji výrazně odlišuje od dob jiných. YouTubering je jednoznačně fenomén své doby!
Pokrytectví dnešního hejtu
Co vlastně YouTubeři dělají? Musím se přiznat, že nejsem znalec YouTuberů, žádného nesleduju a z hlavy bych vyjmenoval asi 2. Každopádně mám povědomí o tom, co ve videích asi prezentují a po krátkém průzkumu na internetu se mi to potvrdilo. Když se nad tím zamyslíte, YouTubeři jen převedli textový obsah, který běžně najdeme na internetu, do video obsahu. Let´s play je v podstatě recenze na hru, Vlogy jsou blogové příspěvky, videa o líčení nebo nakupování jsou také jen příspěvky tematických blogů zpracované do videa. Tyto 3 druhy obsahu jsou nejčastějším obsahem YouTuberů, nebo na nich minimálně drtivá většina začínala. Znovu se tedy potvrzuje to, že jde jen o novodobé zpracování něčeho, co zde již máme desítky let. Rozdíl je v tom, že dnes jsou lepší možnosti nejen šíření takového obsahu, ale také jeho tvorby. Nejvýraznější rozdíl je nejspíš ale ten, že to tímto způsobem zasahuje hlavně určitou věkovou skupinu.
Pochopitelně, s neustále stoupající popularitou a s rostoucími výdělky přibylo a přibývá nejen rádoby tvůrců, snažících se také zviditelnit, ale také spousta nekvalitních videí (i od současných YouTuberů) s opravdu shitovým obsahem a nulovou hodnotou. I když hejt jako takový podle mě nemá žádný pozitivní obecně prospěšný význam v jakékoliv formě ať už je z jakéhokoliv důvodu, hejt těchto nepřirozených a nucených videí docela chápu.
Také rozumím tomu, že v podstatě ani ti YouTuběři, kteří si popularitu postavili “nezištně” a na obsahově hodnotných videích, nepředvádějí žádné umění a nic co by nezvládl kdokoliv jiný. Ale je tomu opravdu tak? Opravdu je natočit Let´s play, který má 400 000 zhlédnutí, nebo vytvořit video o nakupování, které má 100 000 zhlédnutí, tak jednoduché, že to zvládne každý? I vy? Opravdu v tom není žádné umění? … Odpověď už nechám na každém dle svého uvážení, ale v každém případě je jisté jedno – YouTube je díky YouTuberům sledovanější, děcka/publikum to baví (je to pro ně stravitelnější obsah, než text), přivádí to potenciální zákazníky k reklamě (reklama na YT), a nejlepší YouTubeři si tím vydělávají peníze, čímž je celý YouTubering ještě více živen a podporován. Jinými slovy – všichni jsou spokojení. Kromě hejterů.
Myslím, že skoro každý se v pubertě, nebo i v jiném životním období, setkal s nepochopením své myšlenky/svých záměrů/své doby. Ty známé a populární osobnosti, které občas YouTubery hejtují, jsou paradoxně často (ne vždy) ti, kteří byli kdysi také součástí nepochopených komunit, nebo nebyla pochopena jejich vlastní doba jinou generací.
Proto je podle mě takový hejt pokrytectvím.