Jako je každý, kdo má oči, odborníkem na webdesign, nebo jako každý, kdo byl v roli nespokojeného zákazníka, je odborníkem na marketing, tak se bohužel setkávám také s tím, že každý, kdo umí něco napsat, se hned nazývá Copywriterem. A ač se to lajkovi může zdát jakkoliv přehnané, věřte mi, že skutečný Copywriter je vysoce kvalifikovaná profese.
Manažerka obsahového marketingu z anglické agentury Koozai, Nicola Churchill, již sepsala výborný článek o tom, jaký je rozdíl mezi Copywriterem a tzv. Content writerrem, ale to už je debata o level výš. V tomto článku chci rozebrat něco, co je řekněme o krok zpět, něco jednoduššího.
Obsah
Kdo není Copywriter?
Abyste byli schopným autorem (nebo autorkou), tak mimo to, že vás musí psaní bavit, musíte výborně znát spisovný jazyk, musíte mít jakýsi cit pro jazyk, měli byste umět přehledně a účelně strukturovat a formátovat text a také byste měli být ve svém (alespoň některém) tématu “jako ryba ve vodě”. Pokud toto všechno splňujete, ani zdaleka z vás ještě není Copywriter. Jste pisatel, spisovatel, zkrátka autor, ale ne Copywriter.
Kdo je Copywriter?
Copywriting je podle základní definice dostupné na Wikipedii
tvorba reklamních a marketingových textů, které mají podpořit prodej výrobků a služeb.
Copywriter je potom
Textař, který se zabývá oborem copywritingu
A konkrétně pak tedy
Copywriter píše texty reklam, webových stránek, tiskových zpráv, PR článků, katalogů a návrhy sloganů a názvů.
To je za mě celkem přesné, ale pojďme více do detailu.
Vedle schopností a předpokladů, které jsem zmínil u “obyčejného” autora výše, musí Copywriter ovládat celou řadu dalších disciplín. V dnešním světě on-line marketingu se tato sada schopností rozšiřuje. Profesionální Copík by měl mít základní přehled o PPC, aby byl schopen například v případě potřeby otextovat PPC inzeráty. Zcela povinně musí znát principy Optimalizace pro vyhledávače, a to nejen základy. Musí si umět efektivně dělat rešerše a zpracovávat je, musí umět rozpoznat nedostatky v obsahu a umět je vyplnit, musí umět pracovat s analýzou klíčových slov, musí se umět adaptovat na SEO podklady a výsledný obsah dávat do souladu s jeho cílem. Profesionální Copywriter ví, jak a proč otextovat metadata stránek (tedy Title a Description), umí tvořit tematické synopse a osnovy a také naopak – podle nich umí vytvořit text. To jsou jen některé z naprosto nepostradatelných schopností opravdového Copywritera této doby a jak jistě sami chápete, to, že někoho baví psát a umí spisovnou češtinu, mu k této roli ani náhodou nestačí.
Je spousta dalších dovedností, které by měl Copík mít a ovládat a pokud má ambice rozvinout se například až do role specialisty na obsah, čeká na něj vedle PPC a SEO ještě další celá řada disciplín z Obsahového marketingu. Ale to už je na samostatný článek:)
Tedy má rada na závěr – až vám bude někdo příště tvrdit, že je Copywriter, ověřte si, zda je opravdu Copywriter (nebo zda jím alespoň chce být), nebo má poněkud zkreslené představy a jen jej baví psát.