Jak na linkbuilding
2 základní přístupy k linkbuildingu

Linkbuilding dělám denně už něco přes 6 let a za tu dobu jsem rozpoznal 2 základní přístupy, kterými lze odkazy získávat. A tím „získávat odkazy“ myslím získávat je správně, smysluplně, s pozitivním dopadem na SEO. Nebudu se zde zabývat všemi těmi špatnými postupy, které stále aplikuje nejen většina amatérů, ale bohužel i velké množství profesionálů.

Oba přístupy, které zde zmíním, se dají dělat správně i špatně. Samotný přístup ještě nepředurčuje jeho úspěšnost. Pořád platí, že schopnosti specialisty jsou základem kvality práce v SEO. Oba přístupy jsou pojaty z pohledu linkbuildera.

Existují tedy 2 přístupy k linkbuildingu. Pojmenoval jsem je jako přístup Byznysový a přístup Přirozený.

1.) Byznysový přístup k linkbuildingu

Byznysový přístup spočívá v tom, že o odkazech jednáme čistě v obchodní rovině. Odkazy jdeme nakoupit, netajíme se tím a po nalezení vhodného webu, který zapadá do SEO strategie, se už v prvním e-mailu dotazujeme na cenu.

Nejde o žádný hromadný nákup odkazů. Jak jsem uvedl výše, vše co píšu, se týká legitimního SEO přístupu. Žádné black hat techniky.

Někdy v rámci tohoto přístupu lze napsat do e-mailu rovnou naše rozpočtové možnosti a pokud jsme větší autorita, můžeme zkusit také vyjednávat o ceně. Většinou jde ale o přístup ber nebo nech být. Výhodou byznysového přístupu je rychlost, jeho nevýhodou je poměrně nízká úspěšnost (10 až 20 %).

2.) Přirozený přístup k linkbuildingu

Tento přístup někteří považují za jediný vhodný. Pro ještě větší pokrytce ani tento přístup není správný a rádi by všem namluvili, že jejich obsah získává odkazy jen samotnou kvalitou, bez linkbuildingu:)))) Obě skupiny trochu lituju. Ta první nikdy nezažije, jaké výsledky SEO skutečně umí doručit, a ta druhá skupina buď lže, a nebo SEO prostě neumí.

Přirozený přístup je více o vnímání potřeb druhé strany. V rámci přístupu děláme hodně práce za druhou stranu, protože se snažíme o vytvoření přidané hodnoty i pro ni. Druhou stranou myslím web, ze kterého bychom chtěli odkaz. Někdy obsah připravujeme na míru. V komunikaci pak tuto přidanou hodnotu musíme hlavně správně komunikovat.

Také musíme být připraveni obsah dodatečně upravovat, či přehodnocovat nabídku. Je to velmi často o vyjednávání a naslouchání. Web a jeho tvůrce či majitele je nutné dobře navnímat a nabídnout to, co jim bude k užitku. Ne vždy to musí být jen nabídka typu „uspoříte čas a peníze za kvalitní obsah“.

Tento přístup vykazuje vyšší úspěšnost (25 % a více) i méně utracených financí, ale za cenu mnohem vyšší časové investice.

Tento obrázek nemá žádný popisek

Práce s oběma přístupy

Ani jeden přístup druhou stranu neznevýhodňuje, ani neobelhává. Pokud chceme dělat linkbuilding co nejlépe, nevyhneme se kombinaci obou přístupů. Ne každý web s vámi půjde do debaty v rámci přirozeného přístupu, protože tak prostě nejedná. Především hojně navštěvované populární weby jsou na prodej umístění připravené a mají své podmínky. Naopak weby menší, obsahové, komunitní či osobní, ty uvítají i jiné možnosti.

Z mé zkušenosti je to asi takto: Dejme tomu, že máme určitý rozpočet a chceme sehnat odkazy pro konkrétní web. Uděláme si rešerši, tedy link prospecting a dostaneme seznam 100 webů. Dle mých zkušeností to statisticky dopadne následovně:

  • 50 z nich bude nekvalitních, o které nebudeme mít zájem -> pryč s nimi.
  • 50 z nich bude průměrné a lepší kvality -> ty chceme oslovit.
  • Z těch 50 webů, které chceme, bude 25 příliš drahých, selže s nimi vyjednávání, nebo prostě nebudou mít o podobné nabídky zájem.
  • Zbylých 25 je možné získat.

Sice hodně záleží na rozpočtu, počtu odkazů a časovém rámci, kdy máte odkazy získat, ale osobně bych doporučil kombinaci přístupů. Asi 10 domén získáte více byznysově a asi 15 více přirozeně. Někde zaplatíte více s menším vyjednáváním, někde to bude levnější s delším vyjednáváním.

Je možné, že byste získali všech 25 přirozeně, ale trvalo by to až moc dlouho. (a čas jsou peníze:)

CHCI KVALITNÍ LINKBUILDING
Tento obrázek nemá žádný popisek
Tento obrázek nemá žádný popisek

Hack, aneb skrytá třetí možnost

Existuje jeden „hack“, který ohýbá vše výše popsané. Je to budování vztahů s majiteli webů a s redakcemi. To vám totiž může zajistit lepší podmínky, množstevní slevy, rychlejší či nestandardní umísťování, apod. Takový hack je většinou výsadou agentur, a to jen těch, které si budují vlastní databázi (a těch je v ČR jen pár jednotek). Freelanceři, až na pár výjimek, si na něco takového sáhnou těžko, protože neobsluhují tak velké množství klientů, aby to mělo požadovaný efekt.

Pomocí SEO a linkbuildingu jsem už dostal na první stránky vyhledávačů desítky webů, mezi kterými byli i velcí hráči jako Rock Point, ČSOB, Česká spořitelna, Office Depot apod. Meziroční růst organické návštěvnosti našich současných klientů v myTimi se pohybuje mezi 20 a 50 %. Takže jestli potřebujete se SEO a linkbuildingem pomoct a chcete si být jistí, že je o web špičkově postaráno, neváhejte se mi ozvat:)

CHCI KVALITNÍ LINKBUILDING

Stejně tak, pokud byste zájem o pozici SEO specialisty či copywritera, ozvěte se mi. O šikovné lidi máme v myTimi zájem nepřetržitě.