Ještě stále je řada lidí, kteří mají o link buildingu zkreslené představy. Nejedná se jen o majitele webů a lidi mimo obor, ale týká se to i lidí přímo z oboru, tedy marketérů a lidí z marketingových agentur. Nehledě na to, že mnoho SEO specialistů a link builderů tuto roli také nepochopila a vykonávají svou profesi podle toho, co se naučili před 10 lety. O tom ale dnes nechci psát. Ta první skupina, kterou jsem uvedl, má získávání odkazů často za jednoduchý obor. Setkal jsem dokonce s tak realitě vzdáleným názorem, že link building je jen “nějaké e-mailování”. Rozhodl jsem se proto v tomto článku přiblížit odpovědnosti a role profesionálního link buildera pro všechny, kteří v tom nemají jasno.
V první řadě – link building je těžký obor a je rok od roku náročnější. Samozřejmě to platí pouze za předpokladu, že jím chcete podporovat své SEO a efektivně s jeho pomocí dosahovat marketingových a byznysových cílů. Pokud bychom se totiž zaměřili pouze na náročnost získání odkazu jako takového, tak ta je pochopitelně velmi malá. Na pár kliknutí můžete získat i 1000 odkazů, ale bude se jednat o odpad a o tom kvalitní profesionální link building není. Profík v tomto oboru bude muset zastávat následujících 5 rolí, na které se vážou určité dovednosti.
Obsah
1. SEO specialista
Znalost SEO je pochopitelně základ. Link building je vlastně jedna z aktivit v rámci optimalizace webu pro vyhledávače, takže je nutné znát teorii i praxi v celé její šíři. Požadavek na získávání odkazů plyne většinou právě ze SEO analýz a strategií, takže link builder musí vědět, proč má odkazy získávat, i pro které stránky či kategorie. Dále si musí umět posoudit vhodnost potenciálního webu pro odkaz, znát typy odkazů a jejich dopady a také z nich volit ten nejvhodnější pro daný případ. Musí znát SEO nástroje, umět s nimi pracovat, chápat jejich metriky a také je používat.
2. Obsahový stratég
Pokud není link builder využívaný jen jako nástroj na odkazy, bude muset částečně zastávat i roli obsahového stratéga. Bude řešit vhodný typ obsahu, ať už na web, pro který získává odkazy, nebo na web, na kterém odkaz chce získat. Řeší se téma, forma a případně i další aspekty obsahu, které pak komunikuje například se SEO specialistou, marketingovým specialistou, copywriterem nebo grafikem.
3. Obchodník
Obchodem tráví link builder poměrně dost času. Nejde o prodej v klasickém slova smyslu, jako je prodej produktů či služeb, ale spíš o prodej vlastního nápadu. A to jak směrem ven, k majitelům webů s potenciálem pro odkaz, tak dovnitř, do vlastního týmu. Těch aktivit spojených s obchodem směrem ven však bude více a zaberou drtivou většinu tohoto času. Link builder by měl být připravený na vyjednávání podmínek – tzn. dobře znát svou vyjednávací pozici, ta není konstantně stejná, ale případ od případu se liší. K vyjednávání potřebuje mít přehled o cenách trhu, na kterém se pohybuje. Musí si také umět spočítat výhodnost případných balíčků či barteru.
4. Projektový manažer
Další nutný skill v profesi link buildera je project management. Disciplína a organizovanost je zde nutnost pro profesionální výkon. Desítky e-mailů každý měsíc, klidně i ohledně 1 odkazu, jsou naprosto běžné. Ty obsahují podmínky, termíny či závazky. Na běžném programu dne je také zajišťování a kontrolování tvorby obsahu a jeho kvality i evidence odkazů. V tom všem musí mít vykonavatel této profese přehled. Při tom všem ještě musí umět myslet dopředu, protože link building je kontinuální práce, která kopíruje další marketingové a firemní strategie.
5. Administrativní pracovník
No a z toho všeho výše uvedeného plyne i nutnost celé řady administrativních úkonů. Neustálé e-mailování (ano, je to i o tom:) a telefonování je komunikace, bez které to nejde. Vyřizování fakturací, urgence tvorby i publikace obsahu, urgence odkazů a toho všeho následná kontrola.
To jsou za mě hlavní role a dovednosti, které profík v tomto oboru musí zastávat a umět. Vedle toho se samozřejmě musí neustále vzdělávat, aby nedopadl jako ten, kdo dělá link building 5 nebo 10 let stejně, a že je takových hodně. Je to náročná profese, ale také zajímavá a různorodá. Pokud jde o mě, tak poslední dobou mi nejlépe fungují tyto typy získávání odkazů: nákup, barter, taktika “napsali o nás”, broken link building, mention link building, linkbaiting. Nezapomeňte, že za každým takovým typem link buildingu musí být strategie a musí to dávat smysl všem zúčastněným stranám.