skip to Main Content
Proč SEO Nevydělává

8 důvodů, proč vaše SEO nevydělává

Pokud něčemu nerozumíte, těžko pak pochopíte, proč na tom proděláváte. Zvrátit to je tak pro vás skoro nemožné. SEO je na pochopení pro laiky asi nejsložitější obor digitálního marketingu, protože proniknout do jeho mechanismů zabere roky praxe. Odborník by ale měl umět složité vysvětlit jednoduše a přesně to je mým cílem v tomto článku.

Než vám představím 8 nejčastějších příčin toho, že vám SEO nevydělává, je potřeba, abyste o tomto specifickém kanálu věděli jednu důležitou věc.

SEO má delší návratnost. Je to investice, která docela dlouho vypadá, že se nedostane z červených čísel, a že peníze vyhazujete z okna. Tak to může vypadat pár měsíců, někdy i rok. Důležité je vytrvat, protože v určitý moment dojde ke zlomu a následuje růst. Od bodu zvratu dojde k bodu návratnosti mnohem rychleji, než došlo od startu k bodu zvratu.

Proč vaše SEO nevydělává?

Nestanovili jste si cíl

Bez jasného KPI nelze hodnotit úspěšnost žádného akvizičního kanálu. SEO specialista by měl vědět, co od SEO očekáváte a v případě nepřiměřených očekávání uvést možnosti na pravou míru. Většinou bude jako KPI zvolena návštěvnost, ale často to jím může být počet objednávek, počet leadů či tržby. 

Potřebujete znát LTV, CAC a přibližný náklad na SEO, který vás na další rok či dva čeká. S tím se dá už jednoduše spočítat, zda a kdy na SEO vyděláte – tedy určit cíl (KPI). 

Nemáte plán, jak cíle dosáhnete

Mít cíl a KPI je potřeba, ale to je ta jednodušší část. K tomu potřebujete mít strategii, tedy nejen CO chcete dosáhnout, ale i JAK toho chcete dosáhnout. Je nutné zmapovat váš obor, téma, okolní weby a také vaše možnosti, obsahové i odkazové. 

Na základě těchto informací pak zkušenější SEO konzultant umí sestavit strategii, která vás dovede k požadovanému cíli. Také by měl být schopen odhadnout, za jakou dobu se tam dostanete. Nesmí chybět metriky, kterými se bude měřit, zda je směr strategie dodržován a zda je správný. 

CHCI SEO STRATEGII

Nedostáváte správně sestavený reporting

Pravidelný report udržuje věci pod kontrolou nejen pro specialistu, ale i pro vás jako zadavatele. Bez sledování správných metrik a bez jejich jasné interpretace je to jako by žádný report neexistoval. 

V SEO je poměrně náročné, někdy i nemožné, přesně určit či vyčíslit přímý dopad všech SEO aktivit. Co se nám ale osvědčilo, je srovnat SEO metriky s metrikami reklamy ve vyhledávání. Jde o kanál, který je SEO nejpodobnější, a proto slouží pro benchmark velmi dobře. Výsledná metrika je pak “Úspora na PPC díky SEO”, která má jasná čísla a víte přesně, co si pod ní představit. 

V prvních měsících (někdy i v celém prvním roce) nebude tato metrika relevantní, protože bude jistě v mínusu. Je to dáno tím, že SEO aktivity mají delší “inkubační” dobu, než se začnou projevovat. Zato však jsou trvalejší než jakékoliv jiné výkonnostní kanály. Co v SEO vybudujete, o to jen tak nepřijdete.

Máte pomalý web

Pomalý web je problém. Většina online interakcí dnes probíhá na mobilu a tam je uživatel neúprosný. Jakmile něco trvá dlouho, ztrácí pozornost a přesouvá ji jinam, většinou na konkurenci. A v případě webových stránek, kde chcete z uživatele udělat zákazníka, to může mít na byznys katastrofální následky. 

Zrychlete web, v každém případě. Kdybyste měli změnit redakční systém nebo ho překopat. S pomalým webem to totiž v SEO můžete zabalit. Nebude vás mít rád ani uživatel, ani vyhledávač. 

Uživatel se na vašem webu nevyzná

SEO může fungovat v rámci akvizice návštěvnosti naprosto skvěle, ale pokud se po příchodu na web na něm uživatel nevyzná, pak celá snaha přichází vniveč. Web musí být použitelný, s jasným sdělením, musí být tzv. konverzní. 

Přichází zde na řadu další zkratky, které jsou důležité, pokud chcete na SEO vydělávat, a to UX a UI. Ve zkratce, jde o to, aby web: 

  • Byl přehledný 
  • Jasně říkal, co děláte, co nabízíte a čím jste výjimeční vy i vaše nabídka 
  • Vedl uživatele ke konverzi a on tak věděl, co má kdy udělat 
  • Byl jednoduše použitelný a nekomplikoval cestu uživatele k cíli 

Chybí vám hodnotný obsah

Na mých školeních, ještě než účastníkům toto “tajemství” prozradím, se ptám, co je podle nich to nejdůležitější na webu. Co je to hlavní, co má největší vliv na jeho úspěšnost. A i když dostávám různé odpovědi, lepší i horší, tak neexistuje lepší odpověď (a nikdy existovat nebude), než je “obsah”. 

Obsah je to hlavní, proč uživatelé na web chodí. Jedině obsah je tam přiláká, nic jiného. A tak s tím i musíte pracovat. Obsah musí být pro uživatele hodnotný, jinak nic neprodáte. 

Co znamená hodnotný obsah, to už může v případě každého webu, produktu, služby i oboru znamenat něco jiného. Ale faktem zůstává, že musíte znát cílovou skupinu a nabízet jí takový obsah, který chce, který jí něco dá. Umístit produkt na web či postavit landing page nebude stačit. Postavte kolem obsahový marketing, který pokryje celou zákaznickou cestu. 

Neoptimalizujete

Postavíte web, naplníte ho obsahem, možná spustíte děláte reklamy a necháte ho být. Rok, dva, tři,… 

Chyba. Web je živý projekt. Uživatelé, konkurence, trh i SEO se mění. Vyvíjejte se, jinak nevyděláte. Průběžná optimalizace není finančně náročná a má velký přínos. Týká se klíčových slov, Title a Description, rychlosti načítání a interních odkazů. 

Neděláte linkbuilding

Linkbuilding stojí na principu reference. Získat odkaz z cizího webu je jako získat od někoho referenci na váš byznys. Čím víc kvalitních referencí budete mít, tím na trhu více vyniknete. Referenci v SEO představuje odkaz z cizího webu a trh představují vyhledávače. 

Trh je přehlcený, konkurence je mnoho. Někteří konkurenti dokonce možná linkbuilding už dělají. To jsou 2 důvody, proč musíte linkbuilding dělat (dělat ho správně a dělat ho lépe než ostatní), jinak se do černých čísel se SEO nedostanete. 

CHCI VYDĚLÁVAT NA SEO

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Back To Top