Moderní SEO už není jen samostatným izolovaným oborem, který žije ve světě vyhledávačů, ale navazuje na další sousední obory a tyto obory se vzájemně propojují a ovlivňují. Proto pokud chcete řídit svoji viditelnost na internetu a myslíte to s optimalizací vážně, musíte o SEO začít uvažovat v souvislostech s PPC, UX, Copy, Analytikou, Grafikou a dalšími
10. dubna jsem na tematickém klubovém večeru WebTop100 – Moderní SEO přednášel právě o tom, jak takové uvažování o SEO jako multioboru vypadá a jak prakticky může fungovat. O příkladech samotného propojování s dalšími obory digitálního marketingu jsem už sepsal článek, který vyšel na webu Tyinternety.cz (odkaz najdete na konci tohoto článku), ale na klubovém večeru jsem zmínil pár věcí, které v uvedeném článku nejsou. A tak je pro ty, kteří se večera nezúčastnili, uvádím zde v tomto článku.
Obsah
SEO jako posledňáček
Z vlastní zkušenosti vím, že SEO se ve firmách moc neřeší. Většina lidí mu nerozumí, a pokud už někdo trochu tuší o co jde, neví “jak se to dělá” a jaký to může mít efekt. V případech, kdy firma SEO nějak řeší nebo chce řešit, tak k němu přistupuje až k jako poslednímu článku celého digitálu. Až když ostatní kanály běží a fungují, dostává se řada i na optimalizaci pro vyhledávače. Je to škoda, protože takovým přístupem není využit plný potenciál synergie digitálního mixu firmy.
Ideální SEO specialista
Jak vypadá ideální moderní SEO specialista, který bude schopen dělat správně to “Moderní SEO”? Pojmu-li to evolučně, tak mohu říct, jak určitě nevypadá, a tedy rozhodně to není pracovník IT. SEO už dávno nepatří pod obor IT, i když si to mnoho lidí dnes ještě myslí. Přestože jsou fáze, kde si SEO specialista potřebuje sednout s IT a řešit tyto fáze společně, rozhodně to už není majorita.
Tedy není to ITák, a není to ani analytik, ani matematik, marketér, studovaný absolvent, copywriter, ani někdo, kdo toho moc neumí ale na internetu najde všechno a je tam jako doma … jsou to totiž všichni tito zmínění v jednom! Ano, ideální SEO specialista musí být od každého něco.
Kdo chce dělat moderní SEO musí mít povědomí o sousedních oborech digitálu a alespoň základní přesahy do nich. A protože jsme v rámci onlinu stále v tom starém dobrém marketingu a zkrátka principy jeho základní teorie platí i zde, je nutné, aby měl i základní marketingové cítění.
Takového člověka pochopitelně hotového najdete těžko, ale ani si nemyslím, že to je cílem. Spíše hledejte někoho, kdo má k tomu potenciál, kdo má otevřenou mysl, miluje online marketing a splňuje alespoň část těch schopností, které jsem zmínil.
Tipy pro firmy, které chtějí dělat moderní SEO
Vzdělávejte své SEO specialisty v sousedních oborech digitálu. Je naprosto v pořádku, když SEO specialista půjde na školení UX, PPC, Sociálních sítí, Webové analytiky, nebo Copywritingu.
Naslouchejte svým SEO specialistům. Až se začne z vašeho specialisty stávat ten superhrdina, až pochopí, jak nad SEO a celým digitálem přemýšlet a propojovat ho navzájem, naslouchejte mu.
Nechte SEO a Copy vzájemně dobře poznat svoji práci. SEO a Copy jsou neodlučitelá dvojka, a aby vám to propojování začalo co nejsnadněji a nejefektivněji, začněte těmito rolemi.
Dostaňte své marketingové kanály do synergie. Už jsme se naučili ovládat všechny kanály digitálního marketingu, teď je čas udělat další krok – a to dostat je do vzájemného souladu, do digitální synergie.
Celou moji prezentaci najdete níže, a v článku SEO jako multiobor na tyinternety.cz se dozvíte, jak přistupovat k propojování SEO s každým jedním dalším oborem.