Baví vás infografiky? Mě baví dost 🙂 Není žádným překvapením, že se obecně jedná o uživateli velmi pozitivně přijímaný typ obsahu, když, jak víme, mozek zpracovává vizuální informaci asi 30 000x rychleji, než textovou (zdrojem je dokument o hierarchii webu, který online specialistům doporučuji). Spojením tedy užitečných informací s kreativním vizuálním obsahem, vkusným celkovým zpracováním a trefným zacílením, je úspěch zaručen.
Bohužel, často můžeme narazit na spoustu nekvalitních infografik, které buď obsahují informace s nízkou až nulovou vypovídající hodnotou, nebo jsou nevhodně zpracovány graficky. Obě tyto složky, informace i grafika, jsou svou důležitostí na kvalitu zpracování na stejně vysoké úrovni. Vybral jsem z infografik, na které jsem narazil za poslední dobu, 6 těch, které jsou podle mě kvalitní a zajímavé.
Obsah
60 minut s Coca Cola Light
Začněme něčím co známě všichni – jídlem. V tomto případě tedy nápojem Coca Cola, konkrétně jeho dietní verzí. Infografika vypovídá o tom, co se v lidském těle děje 10, 20, 40 a 60 minut po jejím vypití. Je pravda, že grafické zpracování se dalo pojmout daleko kreativněji – základním ukazatelem mohl být hodinový ciferník / nebo mohla být přehnaně znázorněna postava po konzumaci v jednotlivých popisovaných časech / nebo mohly být znázorněny v jednotlivých časech orgány, kterých se část týká / atd. …, každopádně informační hodnota podle mě dorovnala tento nedostatek kreativity. Vizuální zpracování je sice průměrné a bez nápadu, ale na druhou stranu je čisté a přehledné. Infografiku vyrobil Fitplan.cz a v plném rozlišení ji najdete zde.
Příběh 2 jídel
U potravin ještě nějakou chvíli zůstaneme. Další infografika má název “Příběh dvou jídel” a vypráví krátký, avšak velmi zajímavý příběh o 2 různých pokrmech, u kterých boří mýty o jejich vlivu na tloustnutí. Grafické zpracování je už o poznání kreativnější, než u Coly, a kvalitními informacemi také nešetří, ty jsou navíc podány příjemně stravitelně pro lajckého uživatele. Z originálu přeložil opět Fitplan a celou infografiku si zobrazíte zde.
Jedno nekonečné pivo
Poslední z potravin, návrat k nápojům. Vsadím boty, že znáte frázi “Pojď na jedno”, a stejně tak určitě taky víte, že je to opravdu pouze fráze, která zkrátka dobře zní, skromně, umírněně, avšak o skutečnosti nevypovídá ani trochu. Jít na jedno sice znamená jít na pivo, ale téměř nikdy to neznamená jít jen na jedno – já jsem na tuto konfrontaci vždy s oblibou odpovídal “Ale ano, já jdu na jedno, v danou chvíli vždy piju jen jedno pivo” 🙂 Přesně tomuto tématu se věnuje třetí infografika, která to celé obohacuje o zajímavé statistické údaje. Zdrojem je Cilichili.cz, a zdroj statistik uveden není, takže o jejich důvěryhodnosti já osobně mám určité pochyby, ale budu prostě doufat, že alespoň na nějakém vzorku, či datech, údaje v infografice založeny jsou. S grafickým zpracováním nemám nejmenší problém, za mě sedí dokonale. Pobavte se tedy v plném rozlišení zde.
60 vteřin v online světě
V dnešním moderním světě se žije rychle a kdo zaspí, pozná, že je pozadu okamžitě. Pokud jsme šikovní a umíme si čas dobře zorganizovat, lze toho během dne stihnout opravdu hodně. Součástí tohoto moderního světa je ještě jeden samostatně žijící svět a to je svět online, který na rozdíl od toho reálného nikdy nespí. V online světě je časová jednotka jako “den” něco tak obrovského, že se v tomto pohledu o něm nedá dost jasně mluvit, chceme-li si ukázat, co se v něm děje. Proto další infografika shrnuje počty jednotek obsahu generovaného vzorkem sociálních sítí a pár dalších online platforem během 60 sekund. V takto krátkém časovém úseku se v digitálním prostředí internetu doslova tvoří a zanikají celé příběhy. Pro zajímavost infografika ještě nabízí vývojové srovnání hodnot v průběhu 3 posledních let. Tyto informace mě vždy fascinují, takže informačně TOP a graficky kompaktní, přehledné. Zdrojem je Smart Insights a celou infografiku si zobrazíte tady. Mě osobně nejvíc dostává statistika o YouTube.
Trendy v display reklamě 2016
V podstatě odborná infografika, konkrétně z oboru online marketingu, nebo-li digitálního marketingu. V rámci digitálního marketingu se zaměřuje na programatickou display reklamu, přesněji na trendy v ní v roce 2016. Pokud nevíte, co programatická, nebo-li RTB reklama je, můžete si něco málo přečíst ve slovníku MediaGuru. Pokud se vám nechce nic jinde číst, a nevíte co RTB je, tak se zkrátka jedná o remarketingovou bannerovou reklamu, založenou na vymakané technologii. Infografika předpovídá 6 hlavních zajímavých trendů v jejím vývoji pro letošní rok. Jedná se spíše o zajímavé informace, než že by to online specialistům něco přineslo. Každopádně informace jsou to o to zajímavější, že je, i celou infografiku vydala společnost RTB House, která je v tomto oboru mezi špičkami. Grafika decentní, nepřeplácaná, prvků použito jen tolik, aby mohly být dostatečně velké. Zdrojem je JustIT.cz, infografika je tam hezky čitelná.
Infografika o infografikách
Na závěr specialita 🙂 Poslední infografika v tomto sextetu je v
podstatě meta-infografika – je to infografika o
infografikách. A to bez nadsázky. Obsahuje statistický přehled o tom, jaké grafické, vizuální a informační prvky spolu s obecnými trendy jsou používány v infografikách současnosti. Pokud jste na moji otázku (první věta článku) odpověděli pozitivně, tak vás tato poslední prostě bavit musí. Jaké grafy se používají a v jaké míře? jaký font? jaké barvy? jaká témata jsou nejčastěji předmětem infografik? a další zajímavé informace najdete v této meta-infografice. Pro data bylo zkoumáno 49 infografik. Informace zábavné a zajímavé, graficky TOP – hravé, jasné, příjemné. Nápad a design má na svědomí Ivan Cash a já jsem infografiku našel na ikaros.cz. Celou infografiku nejlépe přečtete zde.
Infogram
Ještě malý bonus – Pokud máte rádi infografiky, ale nejste graficky nadaní, žádného grafika po ruce nemáte, nebo jen prostě nejste příliš kreativní, pomůže vám nástroj pro tvorbu infografik. Je jich na netu spousta, začít můžete třeba Infogramem.