Jak využívám chatGPT pro SEO a Content management (5 příkladů)
Jak využívám chatGPT pro řízení SEO a Content management (5 příkladů)

ChatGPT používám jako asistenta ve zpracování dat a pomocníka v brainstormingu doslova každý den. A protože těch typických úkonů co po něm chci je už celkem dost, rozhodl jsem se o pár z nich podělit (a taky si je tím někam zaznamenat). Třeba najdete takové, které ještě neznáte a mohou vám pomoct.

Vylepšování článků

Jednoduchý brainstorming

ChatGPT je obecně skvělý pomocník na brainstorming a rychlé nápady. V rámci neustálé optimalizace blogového obsahu máme nastavený proces kontroly a aktualizace článků. A vždy, když z této kontroly vzejdou od SEO specialisty články, které by se měly obsahově vylepšit, vezmu článek, nechám GPT aby si ho prošel a zadám mu:

Výstup pak vypadá například takto (uvádím jen mínusy a návrhy):

GPT návrhy na vylepšení článku
Ukázka návrhů na vylepšení článku od GPT

Jako vždycky u GPT, ne vše musí dávat smysl, ale to už posoudí člověk. Jde hlavně o to rychle rozvířit nápady. Většina bude dávat smysl a navíc nás může napadanout něco navíc.

Vyhodnotím, co dává smysl a co ne, přidám vlastní návrhy a předávám na specialisty. Ti pak už v detailu přesněji zjistí co a jak dává smysl a článek upraví.

Komplexnost obsahu

V SEO uspějete s obsahem nejrychleji tak, že bude odpovídat “search intentu” (tedy vyhledávacímu záměru uživatele, který něco hledá) a komplexně tento search intent pokrývat. Snadno se to řekne, ale mnohem náročnější je provedení.

K takovému posouzení vyhledávacího záměru se dá právě GPT dobře použít. Pokud bychom pokračovali z předchozího kroku, kde jsme po něm chtěli návrhy na vylepšení, mohli bychom po něm chtít toto:

Výstup pak vypadá takto:

GPT radí se search intent a komplexností článku
Ukázka, jak může GPT radit s komplexnostní obsahu

Opět lze pak vzít, vyhodnotit co použít a co ne a předávat dál ke zpracování.

Obohacení o statistiky

GPT je dobrý pomocník v hledání statistik a dalších podobných informací, kterými můžete obsah výrazně vylepšit. Takové prvky mohou být jen zábavným doplněním, nebo mohou být pro uživatele jedním z důvodů pro přečtení nebo na nich můžete dokonce i celý obsah založit, a to, k čemu váš obsah spěje (vaše image a odbornost, prodej služeb nebo produktů, odběr vašeho newsletteru, apod.) tak podpořit.

Protože GPT má tendence si někdy vymýšlet, určitě po něm vždy chtějte odkaz na zdroje a ty si ověřte. Základní jednoduchý prompt může být například:

Výsledek pro náš článek vypadal takto:

GPT návrhy na vylepšení článku pomocí statistik
Ukázka, jak GPT umí pomoct s obohacením článku o statistiky

Analýza search intent a vytahování dat z analýzy KW

Jako velký pomocník se mi chatGPT ukázal při řízení obsahu, který je založený na analýze klíčových slov. Ukazuje se, že při práci s vlastními daty, když je těch dat velké množství, kde člověku trvá delší dobu hlavně se daty prokousat a najít v nich užitečné souvislosti, je AI v současnosti nejužitečnější. Alespoň pokud jde o SEO a obsahové aktivity, kde se často pracuje s větším množstvím informací.

Nahrajte do GPT analýzu klíčových slov (nebo její část) a pak už si jen tahejte data. Například:

  • Kolik klíčových slov z konkrétní kategorie se zobrazuje na 1. stránce SERP, kolik na 2. stránce, na 3. atd.?
  • Jaké jsou souhrnné hledanosti těchto slov na daných stránkách SERP?
  • Jaký search intent mají nejčastěji uživatelé, kteří hledají informace kolem dané kategorie? (Také si můžete nechat vypsat k jednotlivým typům záměrů daná klíčová slova, která tam GPT řadí.)

Skvěle se s tímto pak sestavuje SEO strategie a určuje směr obsahu.

I v rámci pre-sales návrhů jde o stejný princip, kdy mi GPT pomáhá rychle zjistit, zda web má potenciál a v čem přesně.

  1. Stáhněte si z nástroje Marketing Miner z webového Profileru veškeré údaje o klíčových slovech, na která se daný web zobrazuje v organicu.
  2. Vložte tabulku do GPT, ať si ji nastuduje.
  3. A už jen tahejte data pomocí promptů.

Například

Chci udělat pre-sales odhad (tedy rychlý odhad v momentě, kdy ještě nemám téměř žádné informace o byznysu a možnostech klienta) pro kliniku plastické chirurgie. Stáhnu si data z Profileru, nahraju je do GPT a zadávám:

GPT provedl a ukázal mi, jak si tabulku kategorizoval (to není tak důležité). Doptal jsem se kolik těch slov je a napočítal jich 52. Pak pokračuju:

Výstup:

GPT pomoc se zpracováním klíčovky
Ukázka, jak GPT pomáhá počítat počty slov na různých stránkách SERP

Nebo to můžete udělat ještě sofistikovaněji, což mě ale napadlo až při dalších pokusech u jiného pre-sales návrhu. Takhle budete o krok napřed:

Tady jsem dostal o hodně lepší výstup:

GPT pomoc se zpracováním analýzy klíčových slov
Ukázka lepšího výstupu, jak GPT pomáhá počítat počty slov na různých stránkách SERP

Teď si můžu odhadnout, jak velký je potenciál na nejbližších stránkách. Když si pak udělám analýzu konkurence, hlavně teda analýzu kvality konkurenčního obsahu, započítám i to do celého odhadu. Výrazně přesněji tak lze dělat rychlé odhady pro SEO potenciál.

A ta naprosto nejlepší věc je, že GPT vám z těch dat, která jste mu zadali a z těch, která na základě vašich požadavků různě upravil kategorizoval a doplnil, připraví tabulkový soubor ke stažení.

Stačí mu zadat něco jako:

Návrhy témat pro obsahový marketing

Úvodní brainstorming pro návrh témat článků a dalších formátů jde s GPT velmi rychle, to už asi kdekdo z vás zkusil. Bez větších vstupů je to ale jen obecné plácání a tím pro nás až tak dobrý pomocník není. Zase je potřeba to postavit na datech, aby to zapadlo do konkrétního konceptu.

Například pro návrh témat na blogové články osobně nejraději používám 3 vstupy: analýzu klíčových slov, popis cílového publika, seznam již publikovaných článků.

Klíčovka se dá použít různě – můžete mu dát komplet celou jednu kategorii, chtít po GPT rozpoznat nejžádanější search intent (jako výše v předchozí části) a na základě něj pak sestavit témata. Nebo mu dejte jen klíčová slova typu “informační dotazy” a nechte sestavit témata z nich.

Zároveň mu popište cílové publikum (cílovou skupinu), jak nejlépe umíte. Bude pak návrhy stylizovat už i názvem do výrazů speciálně pro dané publikum.

A pokud už na blogu děláte nějakou dobu, určitě doporučuju dát mu seznam článků, které tam máte a zadat, že se nesmí nově navržená témata duplikovat s tím co už tam máte.

Jako poslední zadání mu můžete ještě specifikovat, kolik návrhů si představujete, že udělá (10, 20, 30,…).