3 Google Novinky v Google Search
3 velké novinky v Google Search

Tento článek je shrnutím oficiálního článku Google Improving Search for the next 20 years a článků z něj odkazujících. Článek je pro ty, které zajímá co chystá Google za novinky a jakým způsobem se bude Search ubírat, ale nemají čas na louskání poměrně velkého množství anglického textu.


Záchytné body na cestě vyhledáváním

Activity cards

Google je ve svém odpovídání na vyhledávací dotazy opravdu velmi schopný a v drtivé většině případů velmi přesný v dodávání požadovaných odpovědí. Proces vyhledávání je ale často delší, než jen hledání 1 odpovědi. Některá vyhledávání nejsou pouze jednorázová, ale jsou jakýmsi delším procesem, nebo jsou pravidelně opakována. Nově chystané funkce pomohou uživateli navázat na jeho minulá vyhledávání ve stejném tematickém celku, budou sledovat jeho cestu vyhledáváním a na základě toho doporučovat relevantní obsah. Vyhledávač tak lépe porozumí aktuálním zájmům uživatele.

Navázat na minulá vyhledávání bude možné pomocí tzv. Activity cards. Historii vyhledávání už Google i tak sbírá, ale nyní přichází s jejím využitím a pro uživatele tak bude tato historie dostupná a nápomocná. Activity cards nám jako uživatelům pomohou začít tam, kde jsme přestali. Když znovu vyhledáme dotaz podobající se vyhledávání v minulosti, zobrazí se karta s relevantními stránkami, které jsme již navštivili. Tato karta se nezobrazí pokaždé, ale pouze, když bude potřebná. Jako uživatelé budeme mít navíc nad kartami plnou kontrolu – budeme je moci vypnout, dočasně pozastavit, apod. Tato novinka bude dostupná ke konci tohoto roku.

Collections

Další pomůcka ve vyhledávání dlouhodobějšího charakteru jsou “Collections“. Podobně jako na Instagramu lze tvořit sbírky z příspěvků, které vás nějak zaujali a chcete si je uložit na později, bude možné si ukládat i obsah objevený ve vyhledávání a sdružovat je do sbírek s vlastním názvem. Dostupné by měly být na podzim tohoto roku.

Google Search Collections

Seskupení tematických celků

Každé vyhledávání je trochu jiné a hlavně v případě, kdy hledáte nové téma, které vám není blízké. V takovém případě totiž nemá Google zcela jasno, co hledáte a kam by vás měl pomocí výsledků vést, aby vám byl nápomocný. Představuje tedy nový způsob, jak uspořádat výsledky vyhledávání, který uživatelům pomůže se snadněji rozhodnout, které informace zkoumat dále.

Dynamické uspořádání výsledků vyhledávání tak jednoduše nabídne celou paletu možných pohledů na vyhledávací dotaz, kterými lze pokračovat podle výběru. Google tím místo předdefinované sady jasně daných výsledků inteligentně zobrazí podtémata relevantní k vyhledávacímu dotazu. Zjednoduší a urychlí procházení informací, a to v rámci 1 jediného vyhledávání. Níže příklad s vyhledáním rasy psa – v záložkách si uživatel může vybrat, zda ho zajímá koupě psa, výběr jména, videa s danou rasou psa, péče o něj, jeho historie atd.

Google Search Dynamic organization od results

Objevování a inspirace, bez nutnosti vyhledávat

V loňském roce byl představen Google feed, který servíruje uživateli pro něj relevantní obsah, aniž by musel cokoliv hledat. Používání feedu se rychle rozšířuje, používá jej dnes již přes 800 mil. lidí každý měsíc. Nyní Google představuje v rámci novinek pro Google Search velkou aktualizaci tohoto feedu, zahrnující nový název, vzhled a nové funkce.

Rozhodli jsme se dát feedu název, který odpovídá jeho poslání – Discover. S novým názvem přichází také nový design, který usnadní jeho používání. V záhlaví nově uvidíte vysvětlení, proč v něm vidíte obsah, který vidíte, a jakmile vás některé téma zaujme, můžete se pustit ihned do jeho hlubšího zkoumání.

Discover bude přinášet jak čerstvý aktuální obsah, tzv. Fresh Content, tak i obsah trvalejšího charakteru, tzv. Evergreen Content (obsah není na internetu nový, ale daný uživatel jej ještě neviděl).

Discover is unique because it’s one step ahead: it helps you come across the things you haven’t even started looking for.

Discover je hlavně pro uživatele a nabízí tedy možnosti přizpůsobení. Pomocí ovládacího prvku v podobě ikonky posuvníku si může uživatel určit, zda chce více, či méně obsahu s daným tématem. Myslí i na uživatele, kteří hovoří více jazyky. Budou si moci procházet určitý obsah i v cizích jazycích, kterými hovoří. Google v tuto chvíli začíná jen s angličtinou a španělštinou v USA, časem se budou možnosti a oblasti rozšiřovat.

Nová dimenze vizuálního vyhledávání

AMP stories – Opět jde o prakticky stejný princip jako stories na Facebooku a Instagramu. AMP stories budou součástí jak Google Images (Google vyhledávání obrázků), tak výše zmíněného nového feedu Discover a dokonce i Google vyhledávání.

Při vyhledávání videí je pro uživatele velmi obtížné “ručně” najít to nejlepší, které souvisí s jeho záměrem a obsahuje to, co hledá.  Pomocí tehcnologií je Google dnes schopen velmi dobře porozumět obsahu videa a pomoci uživateli nalézt užitečné informace pomocí nové funkce Featured videos.

Představte si, že se chystáte jet na výlet na místo, kde jste nikdy nebyli a nevíte tedy, co v dané souvislosti hledat. S Featured videos, a schopností Googlu porozmět obsahu videí, může zobrazit nejrelevantnější videa právě těchto souvisejících témat. Google uvádí jako příklad, že pokud byste měli zájem o Národní park Zion, tak se pomocí této nové funkce můžete podívat na video pro každou atrakci, jako je Angels Landing nebo Narrows.

Lidé ve vyhledávání Google Images nehledají pouze samotné obrázky, ale hledají často také pomoc, jak něco udělat apod. Proto je zde několik chystaných vylepšení. Důležitý je nejen obrázek, ale i web, na kterém se obrázek nachází. Ať už budete z vyhledávání Google Images pokračovat na jakýkoliv web, pomůže vám tato návštěva v dalším vyhledávání. Na spoustu vizuálního vyhledávání neexistuje 1 správná odpvěď a uživatel tak potřebuje projít celou řadu obrázků, než zjistí, co přesně hledá.

Google Lens – tuto novinku Google spustil minulý rok, aby pomohl s nalezením toho, co zrovna jako uživatel vidíte, ať už ve vyhledávání, nebo kolem sebe. Google Lens dokáže pomoci prostřednictvím fotoaparátu nalézt například oblečení, které se vám zrovna líbí na někom, nebo ve výloze, zjistit víc informací o místě kde se nacházíte, nebo rozpoznat, co za rasu je pes, kterého jste potkali v parku.

Google Novinky Google obrázky

V článku byly mimo uvedené novinky zmíněny i 3 věty, které jsou pro SEO svět velmi cennými informacemi. Všechny 3 se týkají výhradně vyhledávání v Google Images, tedy determinují některé z podmínek pro zobrazení v obrázkovém vyhledávání Google a jsou to tyto:

… the authority of a web page is now a more important signal in the ranking.

*

We also prioritize fresher content, so you’re more likely to visit a site that has been updated recently.

*

We now prioritize sites where the image is central to the page, and higher up on the page.

*

Tak doufám, že článek pomohl, ať už jste v roli uživatele, nadšence, nebo SEO specialisty.