Internet je plný vzdělávacích informací a často je pro laika obtížné se v nich zorientovat. Nehledě na to, že z velké části jsou informace nedostatečně, zavádějící, či při nejhorším zcela špatné. Stejně tak je to i s informacemi kolem SEO. Proto v tomto článku uvedu 4 zdroje informací kolem tématu SEO, které mě osobně v poslední době zaujaly, a to jak obsahem, tak formou. 2 z nich jsou videosérie a 2 jsou s textový obsah.
Obsah
1) Úvod do SEO za 1 hodinu
V půlce března započal Rand Fishkin (spoluzakladatel společnosti MOZ a uznávaná mezinárodní autorita v SEO) v rámci pravidelných pátečních video-příspěvků několikadílnou sérii s názvem “The One-Hour Guide to SEO”, tedy jednohodinový průvodce SEO. Jeho cílem je během šesti přibližně 10ti minutových videí přiblížit divákům principy v SEO.
Jak je uvedeno v úvodním článku, série je určena především – začátečníkům v SEO, klientům, manažerům a dalším zúčastněným osobám, kteří by měli problematice alespoň povrchově rozumět, kolegům a dalším členům týmu, kteří by měli mít základní přesah do SEO.
Tato první část (video výše) je věnována SEO strategii. Rand popisuje, jaký vztah má SEO strategie k byznysovým cílům a jak se pak dále rozpadá na dílčí části. Také zmiňuje, co optimalizace pro vyhledávače jako marketingový nástroj ještě dokáže a co už je nad jeho možnosti.
V další části přichází na řadu analýza klíčových slov, jako základ skoro každé činnosti v SEO. Rand vysvětluje, co pomocí klíčovky zjistíme, jaké jsou její cíle, jak se slova obecně člení a jak se s každým typem pracuje a také jak taková analýza vypadá.
Doporučuji tuto videosérii všem, kdo u svých projektů řeší SEO, ať už v pozici zadavatele, nebo kontrolera agentury či freelancera. Rand i všichni, kdo se na pravidelných Whiteboard Friday podílejí, mě vždy inspirují tím, jak jednoduše podávají jinak poměrně složité principy, se kterými se v SEO setkáváme.
2) SEO pro e-commerce
Brian Dean (zakladatel Backlinko a také mezinárodně uznávaný SEO expert) na svém blogu publikoval rozsáhlý článek, který označil jako Kompletní návod na e-commerce SEO. Takové rozsáhlé příručky jsou na baclinko.com poměrně běžné a zpravidla jsou naplněny hodnotným obsahem.
Ještě před samotnými kapitolami začíná příručka malou statistikou. Například, že 44 % lidí začíná svou nákupní cestu ve vyhledávání Google. Metodiku sběru dat jsem nestudoval, ale i přesto si dovolím říct, že s takovým tvrzením by se mělo zacházet opatrně. Záleží totiž na tom, co budeme považovat za začátek zákaznické cesty. Pro jednodušší měření by bylo vhodné považovat za začátek cesty vyhledávací dotaz, který obsahuje daný produkt nebo službu, ale to je krátkozraká metodika. V takovém případě bychom se totiž v rámci frameworku STDC nikdy nedostali před fázi THINK, tedy do fáze SEE. Zákaznická cesta podle mě rozhodně může začínat (a často i začíná) mnohem dříve. Ale to už jsem trochu odbočil.
Brianova příručka obsahuje celkem 6 kapitol. Začíná analýzou klíčových slov, což z principu dává smysl. Dozvíte se, jak najít správná klíčová slova pro produktové stránky a kategorie z různých našeptávačů pomocí různých nástrojů a jak je potom vybírat pro optimalizaci. V našich českých vodách vám zmíněné nástroje hravě nahradí naše české nástroje Marketing Miner, Collabim, či Semor.
Druhá kapitola se věnuje informační architektuře webu, a to jak správným příkladům, tak i těm špatným. V dalších kapitolách se dozvíte
- jak optimalizovat on-page elementy, jako jsou TItle, Description, produktové stránky, interní odkazy a strukturovaná data,
- jak si udělat technický audit, co u něj sledovat a jak chyby napravit,
- jak pracovat s obsahem
- a jak na link building v podobě 2 případových studií
Chybí mi v celé příručce zmínka o lokálním seo, o to víc, když se na začátku pyšní tím, že je to ta nejobsáhlejší příručka. Nicméně i přesto je to skvělý kus obsahu s opravdu vytuněným vizuálem, který začátečníkům i mírně pokročilým zformuje informace do správných myšlenkových boxíků.
Pokud chcete ještě více proniknout do optimalizace pro prodejní weby, tak přesně takto tematicky sestavené školení pod názvem SEO pro e-commerce vedu pod záštitou Dobrého Webu. Mrkněte na stránky na náplň školení a přijďte na nejbližší termín.
PS: Na mém školení probíráme i lokální SEO 😉
3) Google vzdělává ohledně JavaScriptu
JavaScript je často probírané téma SEO specialistů a nezřídka jim dělá vrásky. Nejde ani o to, že by nám nějak zvlášť vadil samotný JS, ale vyhledávače s ním mívají problémy a to už nám úsměv vzít může.
Google už nějakou dobu tvrdí, že si s JS poradí, no praxe ještě stále (jak to v případě vyjádření Googlu bývá) dokazuje velmi často opak. I přesto, nebo možná i proto, jsem rád, že začátkem března začal Google na YouTube s videosérií věnovanou právě JavaScriptu.
V úvodním příspěvku na blogu Google Webmaster Central Blog, ve kterém sérii představují, uvádí, že obsahem bude:
- Rozdíl mezi klasickými a JavaScriptovými stránkami
- Jak Google crawluje (prochází), renderuje (vykresluje) a indexuje JavaScriptový obsah
- Základy SEO pro React, Angular a Vue
- Co je dynamic rendering a jak ho nastavit pomocí Rendertronu
Videem provádí Martin Splitt, Webmaster Trends Analyst, což je lehce výstřední pán, který má ale velmi klidný projev s dobře srozumitelnou angličtinou. Okolní prostředí ve videu je trochu zvláštní, moc mě nezasáhlo 😀 ale to obsahu neubírá. Co jsem zatím viděl, mi sice neřeklo moc nového, ale pomáhá to minimálně utřídit si informace a myšlenky kolem tématu.
Zatím vyšla v sérii tato další videa:
- Jak Google indexuje JS stránky
- Kdy má význam řešit SEO při JavaScriptu?
- Základní JavaScript SEO tipy
4) Kompletní technický SEO checklist
Blog nástroje CognitiveSEO je mohutný generátor hodnotného obsahu kolem optimalizace pro vyhledávače. Nechápu, jak je možné tvořit a neustále nacházet témata v takovém množství, tak rychle a v tak vytěženém oboru, zkrátka opravdu si dávají s obsahem velkou práci a nepochybuju o tom, že se jim ta práce vyplácí.
Musím se přiznat, že bohužel nestíhám sledovat každý článek a můj zásobník článků k přečtení díky blogu CognitiveSEO nechutně roste každý týden. O co bych se ale s vámi chtěl určitě podělit, je vyčerpávající checklist k technické stránce SEO, který publikovali minulý rok.
Článek podrobuje technickému auditu 4 oblasti webu – rychlost načítání, použitelnost, obsah, uživatelskou přívětivost (částečně bychom asi mohli říct UX). Každá hlavní část je jasně rozdělena na dílčí části a ty jsou na sebe logicky navázány.
V rámci rychlosti načítání se dozvíme, proč je vůbec důležitá, kde ji lze otestovat a co ji ovlivňuje. Jsou zde uvedena doporučení jak zlepšit rychlost odpovědi serveru, jak optimalizovat obrázky, nebo co dělat s JavaScriptem. V části o použitelnosti webu je předmětem přizpůsobivost webu na mobilní zařízení, která byla sice ještě před pár lety “nice to have”, ale dnes je už jednoznačně “must have”. Dále jsou pak v checklistu použitelnosti rozebrána témata jako doména a URL, přesměrování při migraci webu, indexace a její sledování, práce se souborem sitemap, použití značky hreflang pro vícejazyčné weby apod. S řadou těchto technických záležitostí může být i zde nápomocný český nástroj Marketing Miner. V některých bodech, hlavně v částech o indexaci a sitemap je zobrazován nástroj Search Console, ale ve staré verzi, tak na to pozor, ať nejste případně zmateni. Zatím (březen 2019) je stále dostupná i stará verze, ale už funguje i nová verze.
Část o obsahu varuje před nefunkčními odkazy a “rozbitými” zdroji, radí ohledně interního odkazování nebo jak identifikovat a zbavit se duplicitního obsahu. Nevynechává ani strukturovaná data, u kterých jejich smysl povedeně znázorňuje na obrázku žirafy.
Redakce CognitiveSEO blogu má nejen nadprůměrnou kadenci sázení nového obsahu, jak už jsem zmiňoval, ale také umí s obsahem velmi dobře pracovat. Líbí se mi, jak využívají citace, různé vizualizace, screeny, odkazy na nástroje a další články, bodové seznamy tam, kde to dává smysl a ulehčí tak rychlý sken obsahu, úvodní obsah s kotvami, což opět zrychluje výběr toho nejdůležitějšího, pokud zrovna nemáte čas a průběžné updaty informací, které jsou v textu jasně vyznačeny.
Je pravda, že často je v článcích propgaovaný právě nástroj CognitiveSEO, ale je to pochopitelné, i bez toho je to kvalitní obsah a hlavně není nutné pro většinu případů využívat pouze CognitiveSEO. Pokud znáte a využíváte nástroje jako Ahrefs nebo Majestic, tak často zvládnou to samé.
To jsou mé 2+2 zdroje o SEO, o které jsem se chtěl podělit, snad byly k užitku. Až zas něco nasbírám, opět se podělím:)