SEO se mění
Jak se změnilo SEO za posledních 10 let

Přiznám se, že se v digitálním marketingu 10 let ani zdaleka nepohybuji a tedy ani v SEO, ale historii znám a myslím, že nejvíce s ní kontrastují až poslední roky. V tomto článku stručně popíšu změny v SEO odvětví v 7 nejzásadnějších směrech.

1) Vzestup obsahu

Obsah je král. Tato fráze nabývá v moderním digitálním marketingu nových rozměrů a začíná se jí a jejímu významu dostávat širšího publika. Přestože obsah není nové SEO, jak jsem uvedl na pravou míru ve svém Content marketingnedávném článku (který doporučuji přečíst, pokud chcete mít jednou provždy jasno jak je to s obsahem a SEO), mění se v této době interpretace a chápání obsahu.

Obsah
dnes znamená veličinu, která by měla uživateli, pro kterého je tvořena, přinést opravdovou hodnotu. Uživatel je pro Google alfa a omega a od aktualizace vyhledávacího algoritmu v roce 2011 se toto dogma začalo intenzivně dotýkat i obsahu. Proto dělejte obsah poctivě, disciplinovaně a především cíleně.

 

2) Smrt nepřirozených odkazů

Kdysi, když jsem ještě exekutivně neznal práci linkbuildera, připadala mi definice činnosti „linkbuilding“ poměrně primitivní, nepovažoval jsem ji za plnohodnotnou profesi a nepřikládal jsem jí velkou váhu. Nebyl jsem tehdy daleko od pravdy, avšak Google se již řadu let snaží identifikovat a postihovat nepřirozené odkazy a od roku 2012 čím dál úspěšněji.

Dnes je díky tomu linkbuilding někde úplně jinde. Budování odkazového profilu dnes vyžaduje plán, vlastní pravidla, nástroje a především nutnost přemýšlet. Znalost pravidel Googlu v otázce zpětných odkazů považuji za samozřejmost a základ pro vše výše zmíněné.

3) Tvarování lokálního vyhledávání

Příchod tabletů na scénu běžného užívání a především vývoj ve světě mobilních telefonů měli a mají na vzhled internetu velký vliv. V případě SEO je to právě příchod chytrých telefonů, který přinesl nové obzory. Jednou z velkých novinek je vznik lokálního SEO. A že to s lokálním SEO je opravdu seriózní záležitost potvrdil update algoritmu v roce 2014.

Pro podniky s lokální působností je to nová příležitost (v podstatě zmenšení trhu v rámci vyhledávání) a pro uživatele posílení relevance. Jak na to lokální SEO se můžete dočíst v článku například od Marka Hnátka, případně od Visibility, nebo od Radka Hojgra – ani s jedním článkem jsem nebyl 100% ztotožněn (i když s většinou doporučení souhlasím) a tak je uvádím všechny, abyste si mohli vybrat. Možná časem napíšu svůj vlastní článek o lokálním SEO;)

Lokální SEO

4) Změna SERP

Změny stránky s výsledky vyhledávání se pochopitelně dějí, vždy za nějakou dobu a bylo jich už nespočet. Někdy je nutné tomu SEO taktiky přizpůsobovat více, někdy méně, každopádně dobrý SEO specialista se z nich nehroutí, ale najde cestu jak se jim přizpůsobit a vytěžit z nich.

Zde je pár ukázek starších vzhledů SERPu

SERP Google SERP Google SERP Google

A zde pro zajímavost ukázky Google „homepage“

Google 1999
Google 1999
Google 2002
Google 2002
Google 2009
Google 2009

 

5) Příchod Knowledge Graph a strukturovaných dat

Knowledge Graph je jakýsi systém databáze znalostí Googlu spuštěný v roce 2012, který mu pomáhá shromáždit fakta a pochopit souvislosti a provázanosti osob, míst a věcí. Opět se jedná o téma relevance. Google díky tomuto systému dokáže lépe pochopit dotaz uživatele a poskytnout mu ještě více relevantní odpovědi.

Strukturovaná data jsou takovým mostem, nebo spíše řekněme kouřovým signálem pro Google, že by měl tato data takto chápat a zařadit je ideálně do Knowledge Graph.

6) Prioritizace mobilu

Díky osobě jménem Steve Jobs a jeho inovativní společnosti Apple si dnes můžeme užívat příjemných plodů velké revoluce v průmyslu mobilních telefonů z druhé poloviny minulé dekády. Od té doby se mobilní telefony, dnes smartphony, staly součástí každodenního života a jako takové je Google rovněž bere. Již řadu let nás Google upozorňuje na to, abychom jim věnovali pozornost a predikuje čím dál větší nárůst jejich užívání, v čemž se mu nedá upřít 100%  trefa. Ne že by na tom neměl sám zásluhu, Google v rámci svých možností (a že nejsou malé) vyšlapává cestičku mobilním zařízením již nějakou dobu a dnes již prakticky mobilní zařízení bez nadsázky vládnou.

Buď jste mobile-friendly, nebo nejste friendly.

7) Pomalá smrt klíčových slov

Zapomeňme už jednou na klíčová slova. OK, tak ne tak docela, analýza klíčových slov je stále velmi potřebná a velká část oboru, ale přestaňme na nich alespoň lpět za každou cenu a o to více tam, kde je to zbytečné. Pár podstatných slov o klíčových slovech padlo i na posledním SEO restartu.

Google je stejně na info o vyhledávacích dotazech na slovo skoupý a dnes mu již více záleží na pochopení významu obsahu, než na tapetě stránky z klíčových slov.

Závěrem

SEO se zkrátka „viditelně“ mění, a to nejen v rámci dekády, ale nejvíce v posledních několika letech. Asi bychom mohli říct, že SEO prochází od roku 2015 radikální změnou a osobně si myslím, že bude pokračovat ještě v roce 2017, pak by se snad mohly ty změny na čas zpomalit (ale kdo ví, že?). Změny mají na svědomí podle mě především 2 entity, a to uživatelé (a jejich způsob vyhledávání na internetu) na jedné straně a Google (a jeho snaha přizpůsobit se uživatelům a dodat jim co nejrelevantnější odpovědi) na straně druhé.

Na nás ostatních (SEO specialisté, vlastníci webů, online marketéři, lokální podnikatelé,…), jako třetí straně, je dokázat se těmto změnám přizpůsobit a naučit se s nimi pracovat.

SEO 2016

Tento článek byl inspirován článkem autora jménem Jayson DeMers ze Search Engine Land.