3 důkazy že odkazy seo nespasí
3 důkazy, že odkazy vaše SEO nespasí

Když jsem začátkem dubna publikoval na svém blogu článek s videem o tom, jak tvořit kvalitní obsah, tak někteří psali, že kvalitní obsah nestačí, že bez odkazů je kvalita k ničemu apod. Předně moc nerozumím takové argumentaci, protože moje video pojednává pouze o tom, jak tvořit kvalitní obsah, a to rozhodně není v rozporu s tím, že odkazy jsou pro úspěch ve vyhledávači důležité. V každém případě mi to nedalo a chtěl jsem se na toto téma podívat trochu blíže.

Jsou odkazy ve smyslu úspěšnosti ve vyhledávači samospásné? Nejsou. Zde jsou 3 podklady jako důvod, proč si to myslím:

1)  94 % článků nemá zpětný odkaz

V únoru vyšel článek na 404M.com, který jste asi všichni četli, o analýze 912 miliónů blogových článků. Z analýzy vzešlo několik zajímavých zjištění, ale zde za zmínku stojí hlavně tento:

“Smutným zjištěním je, že 94 % ze všech blog postů nemá žádný zpětný odkaz a pouze na 2,2 % všech blog postů směřuje více jak jeden odkaz. To jsou neskutečná čísla, přitom zpětné odkazy jsou základem, pokud chcete svůj obsah prosadit ve vyhledávačích.”

Že by se ve vyhledávání zobrazovaly pouze ta 2 %? Nebo jen těch 6 % s alespoň 1 odkazem? Možná ano, možná ne. Těžko říct, pojďme na další bod.

2) Obsah VS odkazy na mém blogu

Jako další důkaz bych chtěl předložit můj vlastní blog MujSvetMarketingu.cz. Blog jsem si založil z důvodu potřeby se vyjádřit k tématu marketingu, které mě již dlouhé roky zajímá, a ve kterém se pohybuju. Od začátku jsem jej měl pro prezentační účely a částečně jako krmivo pro moje sociální sítě, umístění ve vyhledávání nebylo cílem. Odkazy, pokud vznikaly, vznikaly přirozeně (tzn. někdo na něj odkázal sám, někam jsem odkaz umístil já, ale jako promo, ne pro SEO).

Nějaký čas poté, co jsem napsal článek “Co je online marketing” jsem přišel na to, že se sám od sebe celkem dobře umísťuje ve vyhledávání, někde mezi 6 až 10 pozicí, na dotazy jako “co je online marketing” nebo “online marketing”. Bez jediného odkazu. Získal jsem pro něj poté, tedy už aktivně za účelem dosažení lepší pozice, 2 odkazy. Článek se nyní pohybuje někde na 5. až 6. pozici, občas si sáhne na 4. pozici.

Obsah článku jej dostal na 1. stránku SERP, odkazy jej posunuli o pár pozic. To je jeden pohled. Samozřejmě to může být i tak, že externí odkazy neudělaly nic. Jak víme, tak Googlu může trvat posouzení kvality obsahu poměrně dlouhou dobu a potřebuje k tomu nejspíš i data z chování uživatelů. Takže Google mohl článek posunout o těch pár pozic bez ohledu na externí odkazy. Možných scénářů by šlo vymyslet jistě mnoho, nyní je ale na řadě poslední důkaz.

3) Vlastní analýza SERP

Osobně považuji tento důkaz za nejvíce vypovídající. Vzal jsem nejdůležitější klíčová slova, pro která našim klientům v Sherpas měříme pozice, pomocí Marketing Mineru jsem si vytáhl URL z prvních stránek SERP, která na ně rankují a pro tyto URL jsem zjistil počet externích odkazů.

Šlo o 400 klíčových slov, většinou vysoce hledaná a vysoce konkurenční, na která rankuje na pozicích 1 až 10 celkem 2 767 různých URL adres.

Výsledkem analýzy je, že 22 % až 35 % URL na 1. stránce SERP nemá žádný odkaz. Rozpětí uvádím proto, protože každý nástroj má databázi odkazů trochu jinou.

Graf důležitosti hodnotících faktorů Google (Zdroj: MOZ.com)

Závěr

Odkazy nejsou samospásné pro úspěch ve vyhledávání. Ostatně jako nic v SEO. Žádný SEO faktor dohledatelnost vašeho webu nespasí sám o sobě. Obecně víme, že obsah a odkazy jsou 2 nejdůležitější hodnotící faktory vyhledávačů, ale to neznamená, že jsou jediné. Zapomeňme tedy na argumenty, že špatný obsah s odkazy si povede lépe, než kvalitní obsah bez odkazů, nebo že kvalitní obsah bez odkazů nemá šanci, a zaměřme se raději na to, abychom tvořili kvalitní obsah, doprovázený kvalitním a smysluplným link buildingem, dbali na co nejlepší stav on-page faktorů, relevantně využívali interní odkazy a abychom měli rychlý a průchodný web, který uživateli doručuje to, co má, a to tak jednoduše, jak jen může.

Vedle toho, SEO není jediný marketingový kanál. Spolu s ním je potřeba dělat další aktivity jako je budování brandu, UX, PR apod., které mohou mít na úspěšnost SEO výrazný vliv.