Co je online marketing?
Co je online marketing?

Online marketing je soubor marketingových aktivit prováděných v prostředí internetu. Online marketing (neboli digitální marketing) zahrnuje řadu podoborů a specializací. Tyto podobory jsou Search engine marketing, Social media, Content marketing, E-mailing, User experience (UX) a Webdesign.

Obory online marketingu

V online marketingu v zásadě platí stejné principy, jako u klasického marketingu (řekněme offlinového) – tedy od pochopení potřeb zákazníků, přes reklamu, prodej, distribuci až po retenci zákazníků. Rozdíl je v tom, že internetové prostředí nabízí zcela jiné možnosti napříč všemi zmíněnými činnostmi a nejen, že se neustále vyvíjejí, ale hlavně se vyvíjejí mnohem rychleji, než v offlinu.

Tento článek je určen podnikatelům, webmasterům, začátečníkům v onlinu, budoucím online specialistům a všem těm, kteří nejsou profesionálové ve světě digitálního marketingu a mají o tyto znalosti zájem. Pokud patříte do této skupiny, bude pro vás článek představovat přehled o základních kanálech digitálního marketingu.

Níže popíši 6 základních kanálů, které dnes tvoří jádro online marketingu firem. Upozorňuji: Hlavním cílem všech uvedených kanálů je zvyšování tržeb, případně plnění jiných cílů vašeho webu. Každý z následujících kanálů dosahuje těchto cílů trochu jinak.

1) Sociální sítě

Sociální sítě svou dostupností a potenciálem publika lákají k tomu, abychom je obsluhovali ideálně všechny najednou. Bohužel je to to nejhorší, co byste mohli udělat. Ne, být na všech sociálních sítích opravdu není správný postup. Neexistuje značka nebo předmět podnikání, který se hodí na všechny sítě.

Obor a charakter vašeho byznysu je právě základním ukazatelem, zda se na danou sociální síť hodí, nebo ne (a to ať už se bavíme o obsahové a komunikační neplacené formě, tak i v případě placených reklam). Každá sociální síť má svá specifika v podobě komunikace, věkové kategorie, která tvoří její podstatnou část uživatelů a také v momentech, kdy danou sociální síť tito uživatelé používají.

Facebook

  • Nejrozšířenější sociální síť na světě i v ČR
  • Asi 4,5 milionu uživatelů
  • Nejsilnější věková kategorie 18-34 let (muži i ženy)
  • Využívá ho 93 % uživatelů sociálních sítí v ČR
  • Otázky k zodpovězení:
    • Máte dostatečně rozsáhlý a poutavý obsah na svém webu?
    • Máte možnost postovat alespň 3 příspěvky týdně?
    • Máte možnost odpvídat na zprávy alespoň 1x denně?
    • Můžete a víte, jak uživatele poutavě zapojit do interakce?

Twitter

  • Síť pro osobnosti, novináře, odborníky (IT, marketing, technologie, média, finance)
  • Asi 300 tisíc uživatelů
  • Nejsilnější věková kategorie 25-34 let
  • Využívá ho 30 % uživatelů sociálních sítí v ČR
  • Otázky k zodpovězení:
    • Sledujete denně novinky z vašeho oboru?
    • Máte možnost denně tweetovat a sledovat ostatní tweety?

Instagram

  • Síť pro sdílení fotek, videí a obrázků
  • Asi 100 tisíc uživatelů
  • Nejsilnější věková kategorie 18-29 let
  • Využívá ho 25 % uživatelů sociálních sítí v ČR
  • Otázky k zodpovězení:
    • Máte možnost přidávat vlastní atraktivní fotografie?
    • Dokážete vytvořit vlastní unikátní hashtag, který bude přirozeně spojován s vaší značkou?

Existují i další sociální sítě zaměřené na fotografie jako Pinterest (20-49 let) a Snapchat (13-23 let), nebo například profesní síť Linkedin (650 000 uživatelů). Každá taková síť má své specifické ovládací prvky a možnosti, proto doporučuji absolvovat alespoň školení na sociální sítě, abyste si o nich udělali detailnější orbázek.

2) PPC

PPC je zkratka pro tzv „Pay Per Click“ reklamu, tedy reklamu, která se platí doslova za klik. Přesněji řečeno, jako zadavatel platíte za to, že vám na reklamu uživatel klikne a tím se proklikne na konkrétní místo na vašem webu.

Pro reklamu na Google má Google nástroj Google Ads, pro reklamu na Seznam je to Sklik. V těchto nástrojích se reklamní kampaně kompletně zakládají a optimalizují. Lze založit kampaně ve vyhledávací síti i kampaně v obsahové síti. Reklamy ve vyhledávací síti se zobrazují na stránce s výsledky vyhledávání úplně nahoře, nad těmi organickými. Jejich základním předmětem jsou klíčová slova, na která se chcete zobrazovat. Poznáte je tak, že mají pod hlavním titulkem vždy značku „Reklama“. Kampaně v obsahové síti jsou bannerové reklamy, které se mohou zobrazovat napříč všemi weby, které jsou v obsahové síti Google (a je jich opravdu hodně). Určit, kde se bannery zobrazí, můžete pomocí zvolených témat webů, zájmů uživatelů, případně konkrétních domén.

Ukázka stránky s výsledky vyhledávání - PPC reklama
Ukázka stránky s výsledky vyhledávání – PPC reklama

Zmiňoval jsem platbu za proklik, ta může být velmi různá, záleží na mnoha faktorech, především na míře konkurence u klíčového slova, historii úspěšnosti vašich reklam, míře relevance klíčového slova s vaším webem a na zkušenostech člověka, který kampaně spravuje. Ceny za proklik se mohou pohybovat od haléřových položek až po desítky Kč za klik.

Možnosti nastavení PPC kampaní jsou velmi rozsáhlé a vyžadují poměrně velké množství znalostí o reklamních systémech, jejich principech a pravidlech. Kvalitní optimalizace také vyžaduje zkušenosti, proto vám doporučuji si najít dobrého PPC specialistu.

3) SEO a Content marketing

Každý vyhledávač (v ČR je to Google a Seznam) má svůj vlastní komplex algoritmů, na základě kterých řadí výsledky vyhledávání po zadání vyhledávacího dotazu uživatelem. Výsledky jsou v podstatě odkazy na jednotlivé weby, které v nějaké míře korelují s vyhledávaným dotazem. Tyto výsledky vyhledávač během několika málo okamžiků seřadí a zobrazí na stránce s výsledky vyhledávání (zkráceně SERP). Jsou to výsledky, které se zobrazují pod PPC reklamami, nemají štítek s označením „Reklama“ a říkáme jim „organické (nebo česky „přirozené“) výsledky vyhledávání“.

Optimalizace pro vyhledávače (zkráceně SEO) je soubor technik, taktik a nástrojů, který má za úkol zvýšit dohledatelnost webu a tím nabídnout uživatelům to, co hledají, ve chvíli, kdy to hledají. V podstatě neexistuje žádný univerzální manuál na to, jak optimalizovat pro vyhledávače. Vyhledávače v čase mění své algoritmy a jejich váhy a to vše s cílem dodat uživateli co nejvíce relevantní odpovědi na jeho dotaz. Na SEO specialistech je pak umět se změnám přizpůsobit a najít cestu jak dohledatelnost udržet, případně zvyšovat. Často jsou popsány nepravděpodobnější oblasti, které mají na tzv. ranking webu vliv, avšak i tyto si poté strategicky řídí každý specialista po svém.

SEO a obsahový marketing se čím dál více prolínají a já osobně je považuji za neoddělitelný celek. Více se o content marketingu a jeho provázaností se SEO dočtete v mém článku na blogu Sherpas.

Pokud máte web, na SEO a obsahu byste měli zapracovat v každém případě. Je to běh na delší trať, ale zato s dlouhodobými účinky. Náklady na SEO jsou předem těžko vyčíslitelné, protože jsou nepřímé (opak principu PPC reklamy) a dlouhodobé. Do nákladů mohou patřit dílčí náklady na SEO audit, úpravy na webu na základě auditu, průběžná tvorba obsahu na webu a kontinuální Link building.

Upoutávka na ebook o obsahovém marketingu

4) E-mailing

V rámci e-mail marketingu je dobré se nejdříve zamyslet, zda je pro vás relevantní e-maily svých potenciálních, či již reálných zákazníků, sbírat.

Budete jim mít následně co nabídnout ve svých newsletterech? Pokud už e-maily začnete sbírat, nezapomeňte s nimi pracovat. Jestli jim budete posílat přehled nového zboží ve vašem e-shopu, přehled nových článků na blogu, novinek z oboru, slevy atd., vždy dbejte na to, aby to byl obsah pro daného zákazníka relevantní a hlavně hodnotný. Proto i při výběru emailingového nástroje vybírejte pečlivě, mají různá uživatelská rozhraní a různé možnosti (plánování kampaní, personalizace, atd.). Přehled některých nástrojů najdete v tomto článku na webu Digitips.cz.

Až budete mít jasno, jak samotný obsah newsletteru uchopit, přijde důležitější krok a to sběr emailových adres. Málokdo vám dá svou e-mailovou adresu jen tak, za příslib posílání newsletteru. Už v této fázi je ideální uživateli něco za získanou adresu nabídnout, proto doporučuji projít si článek na webu Včeliště.cz, který popisuje 17 způsobů jak získat e-mail uživatele.

5) Video

Databáze YouTube

Pokud máte alespoň minimální možnosti tvorby videoobsahu, určitě to zkuste. Video je velmi oblíbený formát a jeho možnosti stále rostou. Video můžete tvořit o čemkoliv, ale vždy pamatujte na to, že vaše sdělení musí uživateli něco přinést (stejně jako obsah na webu) a zpracování by mělo být kvalitní a příjemné pro uživatele. Vytvořené video nahrajte na YouTube (největší databáze videoobsahu na světě) a poté jej umístěte například na váš web a dále jej sdílejte prostřednictvím sociálních sítí.

Na YouTube lze využívat také videoreklamu, o které se dočtete více informací v článku na blogu H1.

Závěr

Online marketing nabízí mnoho možností, jak svoji značku a svůj web prezentovat a každý by si měl najít svůj optimální mix kanálů, které bude používat, a které mu budou fungovat nejlépe. Pokud s tímto oborem začínáte, velmi vám doporučuji projít si kurzem od společnosti Google, který je zdarma a kompletně v češtině, s názvem Digitální Garáž. O čem kurz Digitální Garáž je a jak funguje jsem popsal ve svém článku Injekce znalostí digitálního marketingu od Googlu. V kurzu se dozvíte a naučíte povinné minimum důležité pro vaše rozhodování a řízení svého online marketingu.

Pamatujte na to, že digitální marketing je o testování a zkoušení svých strategií a vlastních cest. Takže se toho nebojte a testujte, ať se vám daří:)

Zdroje
http://www.krcmic.cz/zaklady-online-marketingu-socialni-site-a-statistiky/
https://www.foreveryone.cz/blog/nejvice-uzivatelu-mezi-socialnimi-sitemi-v-cesku-ma-youtube-a-facebook