Už dlouho mě zajímalo, zda fungují všechny ty aplikace, které za poplatek slibují nárůst reálných sledujících na Instagramu. Žádné pořádné reference jsem nikde nenašel a ty, které si uvádějí samotné nástroje, vypadají velmi nedůvěryhodně. Rozhodl jsem se tedy jednu takovou aplikaci vyzkoušet na vlastní pěst.
Pro test jsem si vybral službu INSTAMOUNT, protože mi přišla z těch, které jsem si prošel, nejdůvěryhodnější. Na svých stránkách mají uvedeno:
Naše propagace je pro kohokoliv, kdo chce získat větší sledovanost na Instagramu. Sledující od nás jsou REÁLNÍ z ČESKA A SLOVENSKA.
Ceník nabízí různou délku propagace účtu, od týdenní až po půlroční a s tím je i spojen počet nových followers. Já jsem si vybral nejkratší možné období, tedy 7 dní, za necleých 400 Kč. V tomto tarifu slibují 200 až 600 nových sledujících. Na webu jsem se také dočetl, že to, kolik nových sledujících opravdu získám, závisí na oboru, ve kterém se pohybuji. To mi dává smysl a počítal jsem tedy s tím.
Účet, který byl předmětem testování, byl přímo můj bloggerský účet @mujsvetmarketingu. Instagram není pro mé blogování primární kanál, tedy jsem se ho rozhodl případně obětovat v zájmu testu.
Po kliknutí na OBJEDNAT, jsem zadal některé své údaje, název mého Insta účtu a zaplatil jsem dle zvoleného způsobu platby. Heslo k účtu nechtěli. Na webu píšou, že od zaplacení trvá spuštění 3 až 48 hodin. V mém případě spuštění trvalo 10 hodin.
Po celou dobu propagace jsem měl přístup na stránku s jednoduchou analytikou, kde byl zobrazen aktuální přírůstek sledujících a čas, který zbývá do konce propagace. Účet začínal s propagací ve stavu 77 sledujících.
Průběh propagace
10 minut po spuštění propagace jsem měl 21 nových sledujících, lajky žádné. Během tohoto týdne, kdy byla spuštěna propagace, jsem přidal 2 nové příspěvky, aby se na účtu něco dělo. 48 hodin po spuštění propagace jsem měl 137 nových sledujících, lajky stále žádné.
Po skončení propagace byl můj účet ve stavu 473 sledujících. Tedy čistý přírůstek byl 396 sledujících, za 7 dní, za cenu 399 Kč, v oboru marketing. Test proběhl během září a od té doby už jsem nějaké sledující ztratil a také získal, aktuálně mám ale sledujících o něco méně, než těsně po skončení propagace.
Před propagací se lajky u mých příspěvků pohybovali mezi 5 a 20, při 70 followerech. Nyní, při 6x více sledujících, se počty lajků, které mé příspěvky dostávají, vůbec nezměnily. Dosah příspěvků se také nezměnil a pohybuje se ve stejných mezích.
Co se týká nových účtů, které mě sledují, tak některé vypadají věrohodně, některé se zdají být falešné.
Můj závěr
Dosah a lajky se prakticky nezměnily, takže z tohoto pohledu je přínos nulový. Na druhou stranu, marketing se jako obor na Instagram moc nehodí a pokud v některých případech ano, pak je tento obsah i tak pro velmi úzkou skupinu lidí. Je tedy dost možné, že v jiných oblastech, kde je vizuální obsah atraktivnější, jako je gastro, moderní technologie, cestování nebo architektura, bude mít taková propagace kvantitativně lepší výsledky, a možná i kvalitativně.
Popravdě netuším, jak tyto nástroje fungují a je to pro mě trochu záhada, pokud někdo víte, podělte se se mnou prosím do komentářů. V každém případě, na oko teď můj Insta účet @mujsvetmarketingu vypadá o něco atraktivněji a silněji, takže nějaké pomyslné imageové plus to má.