Blog Mujsvetmarketingu uspechy a analytika
4 roky blogu a pohled do jeho zákulisí

Můj blog “Můj Svět Marketingudnes slaví 4. roky své existence a při této příležitosti jsem se rozhodl poodhalit něco z jeho zákulisí a také něco o mně, jakožto autorovi blogu. Většina článku je tedy o blogu, závěr pak trochu o mně.

Jak to začalo

Potřebu vyjádřit svůj pohled na marketing veřejně jsem začal pociťovat začátkem roku 2016, která vyústila v první články. Ty jsem tehdy publikoval na platformě Medium.com a byly 2 nebo 3. Bylo jich jen pár, protože mi velmi brzy přestalo omezující prostředí blogovací platformy vyhovovat, a tak jsem se rozhodl, po přestěhování se za novou prací do Prahy, založit vlastní blog na své vlastní doméně mujsvetmarketingu.cz. 

Název “Můj svět marketingu” jsem zvolil, aby jasně vyjadřoval, že v článcích jde o můj pohled, o můj názor. Pro jistotu jsem zvolil pro blog i claim “Vlastní pohled na marketing”. Většina blogů, které jsem předtím viděl a četl, obsahovala stejná témata psaná stejným stylem. A to je celkem nuda. Mým cílem bylo od začátku psát hlavně články, které nejsou 100x popsané všude jinde, psát je po svém a pokud možno dodat i jiný pohled na věc (to byl ostatně důvod, proč jsem chtěl blog vůbec založit). Mám zato, že se mi to povedlo, ale o tom až za chvíli.

Vizuál webu

Jak už možná víte, blog mi běží na WordPressu. Od začátku používám šablonu TOTAL od WPExplorer. Co se týká vizuálu blogu, tak jsem si jeho podobu vždy skládal sám po konzultaci s mým bratrem Lukášem, který se živí jako grafik a webdesigner. Stejně tak je jeho práce logo blogu a použité specifické barvy modrá a červená. Pokud se vám něco ve vizuálu nezdá, ať už jste lajk nebo profík, pak zde musím přiznat, že ne vždy bráchu poslechnu, takže to jde s velkou pravděpodobností na mou hlavu.

Blogu jsem zatím od jeho existence 1x modernizoval logo (přesněji tedy můj bratr), to bylo zhruba po 1 roce fungování a 1x jsem provedl vizuální redesign. Šlo spíš o takový facelift, po 2 letech fungování. Ukázky, jak vypadalo logo a design dříve, jsou níže.

Vlevo – logo 2016 až 2017, Vpravo – současné logo

Vlevo – design 2016 až 2018, Vpravo – současný design

Na konci roku 2018 jsem přidal možnost zaregistrovat se k odběru newsletteru a odběratelům vždy nabízím nějaký bonusový materiál jako dárek k registraci. Dárek obměňuji asi 1 ročně, ale nejde o pravidlo, spíš o to, zda mám nápad na něco nového a pro odběratele přínosného.

V březnu 2019 jsem založil pod značkou blogu Instagramový profil, kam občas přidám příspěvek. Marketingová komunita není v ČR na Instagramu až tak velká, proto je tento kanál pro mě spíš jako doplněk. Vedle toho mám od začátku Facebookový profil blogu a novinky přidávám i na svůj osobní Twitter a Linkedin. Ve stejném období jsem přidal své první video na YouTube, pod záštitou mé domovské agentury Sherpas, a od té doby jsem přidal ještě další 2 videa.

Analytika a úspěchy

Teď uvedu pár bodů, které já osobně považuji za úspěch mého blogu. Zda to i vy považujete za úspěch či nikoliv, nechám na vás.

Návštěvnost
Návštěvnost si na blogu ty 4 roky buduju poctivě a dá se říct, že i celkem tvrdě. To ostatně dokazuje i graf vývoje návštěvnosti z Google Analytics níže. Aktuální stav je takový, že od začátku roku 2020 mi měsíční návštěvnost neklesla pod 1000, přičemž organic má podíl 70 % až 80 %, zbytek jsou přímé návštěvy, referral a sociální sítě (s podílem v tomto pořadí). Placenou reklamu využívám pouze na Facebooku a to jen nárazově (asi 2x ročně), nejde o pravidelný zdroj návštěv.

Mujsvetmarketingu.cz návštěvnost

Graf vývoje celkové návštěvnosti blogu od září 2016 do srpna 2020

V organicu si za celou dobu existence blogu vedou v rámci návštěvnosti nejlépe tyto články:

Nejvíce jsem aktuálně hrdý na svůj největší počin na blogu, co do rozsahu i kvality, a to na mého kompletního průvodce obsahovým marketingem. Ten však svůj výkon teprve získává, je venku pouze 9 měsíců.

Kompletní průvodce obsahovým marketingem

Získané odkazy
Podle nástroje Google Search Console na blog odkazuje celkem 37 různých webů. Osobně jsem se podílel na získání přesně 12 z nich, a to v drtivé většině formou doplňku k článku na daném webu, s odkazem na nějaký doplňující obsah na mém blogu, nebo odkazem na blog v medailonku.

Za skutečný úspěch v rámci odkazů však považuji fakt, že na můj blog odkazuje 7 různých vysokoškolských prací ze 7 různých vysokých škol (4 bakalářky a 3 diplomky). A nejde přitom o nějaké malé školy, ale skutečně o univerzity, jako je například pražská UK, UTB ve Zlíně, nebo moje alma mater Vysoké učení technické v Brně. Někteří pro citaci použili větu, někteří obrázek, někteří celé odstavce.

E-mailing
Jak už moji odběratelé dobře vědí, newslettery neposílám pravidelně a ani nijak často. Posílám je jen v případě nového článku (případně více článků), nějaké velké novinky v onlinu, mého nově vypsaného školení, nebo nového materiálu ke stažení. Přesto je od začátku, co newslettery posílám, jejich průměrný open rate 46 %.

Stručně o mně

Pocházím z Jižní Moravy (až úplně z té nejjižnější) a letos mi bylo 30 let. Studoval jsem obchodku, vysokou pak VUT v Brně, podnikatelskou fakultu. V Brně jsem žil celkem 7 let, poté přišlo na stěhování do Prahy za prací, kde jsem aktuálně něco přes 4 roky.

Marketing mě zaujal už na střední škole, kde jsme ho měli jako předmět, a kde jsem se s ním setkal poprvé jako s oborem. Stejně tak mě už od mala zajímá podnikání a vše kolem byznysu, takže marketingový obor mi na to plynule navazoval. Na vysoké škole jsem studoval Ekonomiku a management a pak v navazujícím studiu Finance a obchod. Přesto jsem se v bakalářské i diplomové práci věnoval právě marketingu. Během studia jsem se nárazově dostával do kontaktu s marketingem v praxi v různé intenzitě i v různých rolích. Ať už jako ekonomický praktikant ve výrobní společnosti, poradce pro promo nových služeb v cateringové firmě, člen organizačního týmu brněnského Majálesu, nebo marketingový specialista v agentuře zaměřené na sociální sítě.

Klíčový moment v mé marketingové praxi bylo získání práce ve Student Agency, kde jsem začal pracovat jako specialista online marketingu. Zde se také vykrystalizoval můj vztah k onlinu a začal jsem se v něm víc vrtat a vzdělávat. A protože jsem cítil, že nejlépe se tuto práci naučím, když mi rukama projde spoustu různých situací a webů, tak pro mě byl další logický krok práce v agentuře. Byl to právě Dobrý Web, dnes Sherpas, kde působím dodnes a kde doposud proběhl můj určitě největší profesní posun.

Přestože jsou nyní mými hlavními oblastmi zájmu obsahový marketing a SEO, zajímá mě digitál jako celek a rád si udržuju přehled v každé jeho oblasti.

Pár doplňujících střípků

  • Mám na kontě minimálně 5 podnikatelských nápadů, které jsem se snažil rozjet během studia, a které zcela ztroskotaly.
  • V roce 2013 jsem se svým týmem úspěšně zorganizoval hudební multižánrový festival v Břeclavi.
  • Mám na kontě 2 neúspěšné blogy.
  • Na brigádách jsem si přivydělával od 14 let a prošel jsem celkem 7 různými brigádami. Nejdéle jsem pracoval brigádně jako číšník a to celkem ve 4 restauracích. V rámci jedné z nich jsem měl možnosti i obsluhovat štáb a účinkující televizní show Československo má talent.