Jak dělat SEO pro blog
Jak optimalizovat články pro vyhledávače?

Pokud tvoříte obsah na web, ať už píšete vlastní blog, provozujete magazín, jste autorem blogu e-shopu, nebo píšete jiný obsahový web, je relevantní, pokud chcete mít tento obsah dohledatelný ve vyhledávačích. Abyste zvýšili pravděpodobnost, že se tak stane, je dobré se držet několika pravidel při tvorbě obsahu.

Kvalita obsahu a správná slova

Základem pro úspěch, na kterém většina obsahu stojí a padá, je kvalita a přesnost. Kvalitou v tomto případě myslím informační hodnotu pro uživatele, přesností potom to, do jaké míry důležitá slova v obsahu odpovídají přímo vyhledávacím dotazům uživatelů.

Tvořte kvalitní, informačně hodnotný obsah, který uživateli v daném tématu opravdu pomůže (tzn. informuje, edukuje, nebo pobaví). Tvořit tzv. obsah pro obsah je z dlouhodobého hlediska neefektivní. Tvořte komplexní obsah, tzn. pokryjte plně dané téma a “odpovězte” na dané stránce na všechno, co na ní uživatel vzhledem k tématu může hledat. Píšete o tom, jak vybrat auto v autobazaru? Pak byste měli zmínit vše od technických aspektů, přes finance, až po odbornou pomoc. Píšete jak pečovat o softshellovou bundu? Opět je potřeba zmínit nejen jak ji prát a čistit, ale i jakou aviváž použít, jak impregnovat, zda je vhodné ždímat apod.

Přesnost obsahu zvýšíte tím, že použijete na relevantních místech tvary slov a slovních spojení tak, jak je uživatelé vyhledávají (pokud taková slova pro dané téma existují). Samozřejmě pouze v případě, že je to gramaticky a stylisticky možné, nepoužívejte překlepy ani spojení, která nedávají smysl. Tato slova asi znáte pod pojmem klíčová slova a pro jejich identifikaci slouží analýza klíčových slov. 

Formátování

Další důležitý bod je přehlednost a co nejlepší konzumovatelnost obsahu. K tomu poslouží důkladné formátování. Text oddělujte do odstavců a používejte podnadpisy úrovně H2 a H3. Nadpis úrovně H1 by měl být nejlépe název článku, nebo stránky. Podnadpisy jsou důležité především u těch komplexnějších textů, kde uvádí vždy odpovídající část. Dobré je také používat tučné písmo u slovních spojení, případně celých vět, u kterých se to vzhledem k tématu hodí. S tučným písmem to ale nepřehánějte a držte se raději hesla “méně je někdy více”.

Obrázky

Vizuální obsah je mnohem zajímavější, než text, alespoň co se prvního zaujetí týče a proto, pokud nemáte k dispozici video, minimálně 1 obrázek doporučuji v obsahu použít. Možná vám to připadá jako banalita, ale opravdu používejte obrázek relevantní k tématu. Ideálně přímo zobrazující to, co popisujete v textu.

Rovněž nezapomínejte na náhledový obrázek. Ten se týká spíše asi blogových příspěvků. Narozdíl od obrázku v obsahu, tento nemusí být až tak konkrétní s textem, tedy lze použít i obecnější. Každopádně pokud máte více atraktivních obrázků přímo k danému textu, pak bude takový obrázek vždy lepší volba i jako náhledový.

U obou druhů obrázků nezapomeňte vyplnit ALT, tedy alternativní text. Ten pište formou fráze nebo krátké věty, která stručně popíše obrázek a v tom náhledovém smysluplně odrazte i název článku, či značku (daného e-shopu, nebo produktu, webu, blogu, …).

URL

Pokud můžete ovlivnit podobu URL adresy, udělejte to. Obecně například Google doporučuje držet URL co nejkratší a bez nadbytečných parametrů. Klidně použijte název dané stránky bez diakritiky, bez interpunkce a s pomlčkami mezi slovy.

Metadata

Vě většině případů byste měli mít možnost ovlivnit metadata jako Title (titulek) a Description (popisek). Osobně doporučuji metadata vyplňovat až na závěr, až máte celý obsah napsaný a připravený k publikaci.

V případě Title si dejte záležet, aby se v něm, pokud možno, objevilo důležité klíčové slovo. Název článku jako Title je také vhodné řešení, ale pozor na délku, snažte se držet někde mezi 30 a 60 znaky včetně mezer.

Google o Title říká:

  • Zvolte název, který zní přirozeně a dobře zprostředkovává téma obsahu stránky.

Co podle Googlu v případě Title nedělat:

  • Nepoužívejte název, který nemá žádný vztah k obsahu stránky.
  • Nepoužívejte výchozí nebo neurčité názvy jako například „Bez názvu“ nebo „Nová stránka 1“.
  • Nepoužívejte na všech stránkách webu nebo u velké skupiny stránek stejný název.
  • Nepoužívejte extrémně dlouhé názvy, které uživatelům nijak nepomáhají.
  • Nevkládejte do značek title nepotřebná klíčová slova.

U meta značky Description dbejte na to, aby její obsah popsal to, o čem pojednává stránka. Měl by nalákat uživatele, který ji hledá, aby klikl na váš výsledek vyhledávání, místo na ten konkurenční. Klíčová slova použijte, pokud je to možné. U Description doporučuji se držet v mezích 110 až 160 znaků včetně mezer, ale pár desítek znaků nad tento limit vám neublíží.

 Google o Description říká:

  • Přesně shrňte obsah stránky.
  • Pro každou stránku použijte jedinečný popis.

Co podle Googlu v případě Description nedělat:

  • Neuvádějte v metaznačkách description text, který nesouvisí s obsahem stránky.
  • Nepoužívejte obecné popisy jako „Tohle je webová stránka“ nebo „Stránka o baseballových kartičkách“.
  • Nevyplňujte popis pouze klíčovými slovy.
  • Nekopírujte do metaznačky description celý obsah dokumentu.
  • Nepoužívejte na všech stránkách webu nebo u velké skupiny stránek stejnou metaznačku description.

Odkazy

Další bod na závěr tvorby obsahu je propojení obsahu s dalším obsahem na webu, tedy tzv. interní prolinkování. Dejte si nějaký čas a popřemýšlejte, jak relevantně propojit právě vyrobený obsah s dalšími, již dříve vytvořenými stránkami na vašem webu.

Pokud jste například psali na blog e-shopu s outdoor vybavením o tom, jak se vybavit na stanovačku, je skvělý nápad použít produktové fotografie jako výše zmíněné obrázky a ještě je přes obrázek odkazem propojit přímo s produktovou stránkou, nebo kategorií. Pokud jste psali například o tom, jak se doma pěstovat květiny a zmiňujete v obsahu i hnojení a máte o hnojivech jinou celou stránku, pak je to ideální místo pro interní odkaz právě do této dříve vytvořené stránky.

Podobných příležitostí se dá většinou alespoň pár najít a jde vždy o individuální přístup k danému obsahu. Opět doporučuji to s odkazy nepřehánět a vkládat jen takové, které budou pro uživatele prospěšné. Interní odkazy pomáhají uživatelům i vyhledávačům a tedy i vašemu SEO.

Pro SEO jsou důležité i externí odkazy, které byste měli naopak pro svůj obsah získávat z jiných webů. Touto disciplínou se zabývá link building. Jde už ale o aktivity za hranicí samotné on-page optimalizace, proto se na ni podíváme blíže v jiném článku.

Měření klíčových slov

Klíčová slova, která použijete, si poznamenejte a před publikací stránky začněte pro tato slova měřit pozici vašeho webu ve vyhledávání. Je důležité začít měřit ještě před publikací, abyste mohli sledovat, jak se pozice změní poté, co stránku objeví a zaindexují vyhledávače. Na základě toho pak budete moci v budoucnu obsah upravovat, aby se jejich výkon ve vyhledávání zvýšil.

Nástroje, které vám pomohou měřit pozice ve vyhledávání pro zvolená slova jsou Collabim, Marketing Miner, nebo například Semor.

2 tipy k SEO blogu na závěr

1. Píšete návod? Shrňte ho v bodech.

Při dokončování tohoto článku mě napadly ještě dvě věci. Pokud píšete návod na cokoliv, zkuste na závěru shrnout v bodech. Takto strukturovaný obsah má šanci zobrazit se ve vyhledávání na tzv. nulté pozici, v elementu zvaném Featured Snippet a tím i dostat se do hlasového vyhledávání. 

2. Odešlete stránku do indexu

Pokud chcete mít jistotu, že se vyhledávače dostanou k vašemu novému obsahu co nejdříve, můžete je odeslat k indexaci hned po publikaci. Pro vyhledávač Google tak můžete učinit přes nástroj Google Search Console a jeho funkci “Kontrola adresy URL”, kde si stránku načtete a následně ji odešlete k indexaci. Pro vyhledávač Seznam k tomu slouží tento Nástroj pro přidání stránky do vyhledávání.

Další tipy k optimalizaci pro začátečníky najdete například v tomto návodu pro začátečníky v SEO.

E-book Kompletní příručka pro obsahový marketing - autor Milan Zeman

E-book + SEO checklist pro blogera

Abyste mohli mít vše důležité z pohledu SEO při přípravě obsahové stránky pohromadě, vytvořil jsem blogerský SEO checklist. Najdete v něm hlavní body z článku, které vám pomohou kontrolovat jejich správné plnění. S jeho pomocí už nezapomenete optimalizovat žádný článek nebo obsahovou stránku.

Checklist je součástí bonusů k e-booku o obsahovém marketingu. O čem je e-book i další bonusy, které k němu náleží, se dozvíte na stránce o e-booku.