Vytvořit kvalitní obsah je důležitý proces, avšak tím to nekončí. V dnešní době se na internetu denně produkuje velké množství obsahu a v takové záplavě i ten nejlepší obsah potřebuje podpořit. Proto si teď rozebereme možnosti propagace obsahu.
Obsah
Sociální sítě
Sociální sítě mohou být skvělým odbytištěm obsahu. Pokud víte, na které sítě patříte, máte na nich čím přispívat a daří se vám na nich budovat publikum, není nic jednoduššího než dávat vědět o každém novém obsahu jejich prostřednictvím. Samozřejmě je nutné přizpůsobit vzhled příspěvku i doprovodný text dané sociální síti.
Na sítích můžete promovat obsah buď organicky, tedy neplacenou formou, nebo placenou reklamou. Pokud jste na dané síti úspěšní a vnímáte tam potenciál, doporučuji kombinovat obě možnosti propagace. Osvědčený přístup je pravidelně promovat obsah organicky a pak na základě systému některý příspěvek podpořit reklamou. Systém si můžete nastavit různý, například:
- můžete sledovat organický dosah příspěvků a ten nejvýkonnější podpořit
- nebo naopak, podpořit ten nejméně výkonný, aby se dostal ke správnému publiku
- můžete promovat reklamou příspěvky pravidelně, například 1x za týden či dva, nějaký předem určený příspěvek, a díky plánu synergicky zapojit i další kanály jako e-mailing či jiné sítě
V českém prostředí připadají v úvahu tyto sociální sítě:
- YouTube
- Snapchat
Newsletter
Další ideální kanál pro distribuci obsahu je newsletter. Nenajdete relevantnější publikum, než to, na které můžete posílat e-maily o svých novinkách a akcích. Tito uživatelé už o vás vědí, a proto je pravděpodobné, že budou mít o váš obsah zájem. Navíc tak můžete v newsletterech posílat i jiný, než jen prodejní obsah, což obohatí vaše maily a ty tak stoupnou na ceně v očích uživatelů.
Magazíny a blogy
Hledejte magazíny a blogy, které nabízí “Guest blogging”. Jde jednoduše o to, že vy jim dodáte článek a můžete si do něj vložit brand, nějaké aktuální promo, nebo odkaz. Vždy záleží, co potřebujete a na čem se domluvíte. Hledejte weby, se kterými máte společné téma a nejsou vaší přímou konkurencí. Dané médium bude mít relevantní obsah a vy zase můžete bez finanční investice šířit svůj obsah.
Vedle toho je samozřejmě možné šířit ho na magazíny a blogy za finanční odměnu. Sice tato forma distribuce obsahu už stojí peníze, ale za to vám otevře nové možnosti. S placeným umístěním obsahu se totiž dostanete k větším a navštěvovanějším médiím a podmínky z jejich strany budou také často variabilnější.
V obou případech si dávejte velký pozor, kam svůj obsah umísťujete a pečlivě si weby vybírejte. Používejte selský rozum a přemýšlejte nad tím stejně, jako nad každým jiným marketingovým kanálem.
Obsah a odkazy
Jak už jsem zmínil v předchozí části o magazínech, s distribucí obsahu získáváte často automaticky i zpětné odkazy. Rozhodně tuto možnost využívejte a cíleně s ní pracujte. Odkazy jsou důležité pro vaše SEO, tedy pro dohledatelnost vašich článků.
Dbejte na to, kam zpětné odkazy na váš web směřují. Neodkazujte jen a pouze do produktů nebo produktových kategorií, pokud máte obsahovou sekci (blog), odkazujte také do svých článků.
Velmi efektivní způsob je, když z obsahu umístěného u vás na webu vyrobíte jeho derivát. Tedy článek, který bude vycházet z obsahu na vašem blogu, ale bude napsaný nanovo. Tento odvozený článek může být třeba kratší, nebude obsahovat tolik klíčových slov, nebo může pojednávat jen o části původního obsahu, pokud je to vzhledem k jeho charakteru možné. V každém případě původní článek jen ledabyle nekopírujte, aby nevznikl duplicitní obsah (nemusel by pak tento proces mít požadovaný efekt). Z odvozeného článku pak veďte odkaz i do toho původního, čímž ho podpoříte a ve výsledku i všechny odkazy, které vedou z původního článku.
Další možnosti šíření obsahu
To byly 4 hlavní propagační kanály pro obsah, ale možností pro distribuci obsahu lze najít ještě celou řadu. Můžete například využít PPC reklamy na Google, ať už klasickou inzerci ve vyhledávání nebo bannerovou reklamu v obsahové síti. Není to moc obvyklé pro neprodejní obsah, protože jsou to další finanční náklady, ale v některých případech to může být relevantní. Pokud máte opravdu hodnotný obsah, kde je pravděpodobné, že přímo podpoří prodej, a který si tak nějakou tu korunu investice zaslouží + zároveň existují vyhledávací dotazy, na které jasně svým obsahem odpovídáte, můžete inzerci nebo bannery vyzkoušet. Obsah lze propojit s PPC reklamou i opačně, tedy tak, že obsah podpoří reklamu. Články na vašem blogu mohou být perfektním sběratelem remarketingových publik. Pak už stačí vymyslet plán, která publika propojit s kterým obsahem a pro jakou kampaň je využít a můžete mít sofistikovaný systém podpory PPC reklam.
Dále je možné využít webové push notifikace (případně notifikace aplikací). Ty přece nemusejí být jen silně prodejní, proč je tedy nevyužít i pro distribuci nového neprodejního obsahu? Přiznám se, že s notifikacemi jako distribučním kanálem nemám praktickou zkušenost, jen vím, že je tak některé velké firmy používají a může v nich být potenciál. (Pokud tedy někdo takovou zkušenost máte, napište mi prosím a pokud to bude relevantní, rád tuto část doplním.)
Další doplňující možnost, především pro prezentace, je služba Slideshare. Vedle prezentací zde můžete publikovat i dokumenty, infografiky a videa. Ty pak můžete zase zpětně použít jako vnořený obsah (iframe) v budoucích článcích u vás na blogu, v PR článcích na externích webech apod.
Pro distribuci obsahu v anglickém jazyce je aktuálně velmi oblíbená platforma Quora.com. Je to web, kde pokládat otázky všeho druhu a jiní uživatelé vám na ně mohou odpovídat a stejně tak můžete vy odpovídat jiným na otázky, ke kterým máte co říct. Pokud tedy najdete otázku, na kterou váš obsah odpovídá, je to skvělá příležitost. Nejspíš nebude fungovat jen suše vložit odkaz, komunita zde je velmi aktivní a “upovídaná”. Bude to chtít hlubší zamyšlení a nějaký čas nad odpovědí strávit, ale stojí to zato.
Propagace obsahu je součástí obsahového marketingu, a tak pokud chcete, aby zapadala do zbytku vaší obsahové strategie, doporučuji můj nový e-book “Kompletní příručka pro obsahový marketing”. E-book je jako praktická příručka pro sestavení a aplikaci vlastní obsahové strategie.